Rok se s rokem sešel a nadšenci do formule 1 už napjatě vyhlížejí začátek další sezóny. Tradičně tomu však předcházejí předsezónní testy a (ne)zábavná podívaná v podobě odhalování nových designů jednotlivých monopostů. Pohodlně se usaďte, protože letos se k tomu přidaly i změny v týmových názvech.
Na rozdíl od loňského roku jsme dostávali dávky dopaminu v krátkodobém, ale pravidelném časovém horizontu. Všech deset stájí se totiž rozhodlo, že své nové vozy odhalí v průběhu první poloviny února. Od 2. do 15. února jsme tak mohli sledovat, co nás na dráze čeká. A věřte mi, pokud jste loni měli problém od sebe některé monoposty rozeznat, letos se o to už ani nesnažte. Jasným vítězem sezóny 2024 totiž není nikdo jiný, než karbon. Krom toho jsme se však stali svědky i větších škod, než jenom nudného lakování.
Visa Cash App, kdo?
Ano, bohužel, čtete správně. Než se pustíme do hodnocení pouhého vzhledu, je třeba si urovnat, o jakém týmu je řeč, protože design nebyl to jediné, co se letos u některých změnilo. AlphaTauri, nebo pro ty, kdo stále oplakávají legendární název stáje, Toro Rosso, přišla jako první s odhalením nového názvu, pod kterým odjede letošní sezónu. Visa Cash App RB F1 Team je jméno, které než kdokoliv z komentátorů během závodu vysloví, budeme oslavovat další titul Maxe Verstappena. Nemějte však obavy, pokud vám tohle přišlo jako rána pod pás a znehodnocení ikonického dvojčete Red Bullu, počkejte si, s čím přišli v lakýrně.
Pár českým vlastencům možná zaplesalo srdéčko, protože barevná kombinace nového monopostu je sestavená ze stejných barev, jaké má česká státní vlajka. To však nic nemění na celkovém dojmu levné makety, kterou si rozbalíte v kinder vajíčku. Z mého pohledu nemá cenu dále zkoumat, co stálo za tímto rozhodnutím, protože ať mají výmluvu jakoukoliv, tohle se jim nepovedlo. Tak snad se jim povede aspoň letošní sezóna.
Hazardní Stake F1 Team
Spolu s AlphaTauri se ke změně rozhodla i druhá Alfa na startovním roštu, a to Alfa Romeo, nově Stake F1 Team. Jako bonus si budeme házet kostkou, jakou část názvu v závodech tým použije. Vzhledem k tomu, že firma Stake je online casino, nesmí se používat v zemích, kde je hazard nelegální. Tam tedy bude řeč o týmu Sauber Kick. Jde o název, který se stáj rozhodla používat od roku 2026 po vstupu automobilky Audi do hry. Celkem hazard, nemyslíte?
Činili se i designéři. Ti celý původní koncept červeno-černého lakování vzali a vyhodili do koše. Místo toho vsadili na neonově zelenou, doplněnou o co jiného, než černý karbon. I když nejsem fanoušek téhle toxicity, je pravda, že monopostu sluší. Stejně jako jednomu z jezdců sluší zelená uniforma, díky které spolu se svým knírkem vypadá jako Chick Hicks z animáku Auta. Stake tak má zelenou v tom, jak si s designem pohrál a dalo by se říct, že jde o nejlepší livery letošního roku.
Blesk McQueen Ferrari
Když už jsme u těch Aut, musíme ocenit také Ferrari, které je, hodně nečekaně, opět červené, ovšem doplněné o nové žluté prvky, díky kterým vypadá monopost o trochu víc jako Blesk McQueen. Zkuste se podívat na jejich livery video a porovnejte si ho s úvodní scénkou filmu. Už chápete? K Ferrari má cenu dodat tedy jediné – doufejme, že se neinspirovali jenom vzhledem Bleska McQueena a že jejich „we are checking“ se změní na „we are KACHOW“.
Valentýnské Stříbrné šípy, co víc k tomu dodat, než že všichni fanoušci Mercedesu chtějí jenom rychlé auto, barvu vem čert. Příští rok bude polovina z nás stejně oblékat červenou a nebude to proto, že by byl opět Valentýn.
V případě zbylých týmů můžeme jednoduše mluvit o dvou kategoriích. Tou první bude „více karbonu“ a tou druhou „nula změn“. Na méně barviček a méně kil na váze letos vsadil McLaren. Ten kompletně odstranil modrou a zbytek nalakoval půl oranžová půl holá konstrukce. Podobnou taktiku hubnutí zvolili v Alpine, Haasu a překvapivě také ve Williamsu, kde dříve zářivě modrou utlumili, ano, správně, karbonem.
Kategorii „nula změn“ lze označit jako prestižní, jelikož se v ní nachází pouze dva týmy. Stejně jako v minulém článku a minulé sezóně, i zde máme jednoho ultimátního vítěze. Protože proč měnit něco, co funguje. Red Bull tentokrát nepřišel ani s novou samolepkou (loni to byla nově oznámená spolupráce s firmou Ford – pozn. red.) a Aston Martin se už ani nesnažil svou zelenou jakkoliv pozměnit. Co víc k tomu dodat.
Aby však tenhle článek nevyzněl jako opovrhování nad tím, že týmy ve svých vzhledech nedělají žádné radikální změny rok co rok, nutno dodat, že novoty se odrazily hlavně ve výkonnosti a aerodynamice monopostů. Zkuste se tedy na vozy podívat více zblízka, techničtějšíma očima a určitě vám nemastné neslané lakování vynahradí pár technických vychytávek, na které se můžeme těšit. Ty budou v závodě hrát o dost větší roli, než lakování. A o to přeci jde.










Autor: Barbora Mlezivová
Redaktorka Barča se věnovala vzhledu formulí i v loňském článku. Zajímá vás film o jednom z nejslavnějších jezdců Michaelu Schumacherovi? Přečtěte si recenzi.
Máte rádi naše dobrý zprávy a chtěli byste nás nějak podpořit? Prostřednictvím drobného příspěvku na náš transparentní účet můžete jednorázově či pravidelně pomoci Dobrým Zprávám se i nadále rozvíjet.
Foto: @F1 (X)