Kdo neočekával novoty, udělal dobře. Stáje formule 1 jen oprášily loňské designy

Jak jinak zahájit novou sezónu formule 1, než pořádnou show, ohňostroji, návalem euforie a odhalením nového epického designu? No rozhodně ne tak, jak to udělaly stáje letos. Mezitím, co se gumy na okruzích protáčely zatím jenom v testovacích jízdách, nám fanouškům byl naservírován v průběhu února předkrm. A pokud i zbylé chody budou stejně tak fádní, pak hrozí, že ze zbytku sezóny 2023 formule 1 se budou mé chuťové pohárky vzpamatovávat ještě dlouho.

Od 31. ledna do 16. února nám jednotlivé stáje formule 1 nosily podnosy se zlatými poklopy a polovině planety se sbíhaly sliny nad lahodami, které se pod nimi nacházely. Apetit se však s každým dalším odkrytím nových designů formulí vytrácel. Vůbec bych se nedivila, kdyby menu letošní hostiny bylo inspirováno Jirkou Babicou. Pokud se totiž návrháři řídili jeho heslem „když tam dáte čedar, tak to bude mexický, a když eidam, tak český“, leccos by to vysvětlovalo.

Ha Ha Ha Haas

Všechny hladové oči se upíraly na první oběť, která přijde s kůží na trh. Nejkratší sirku si tentokrát vytáhla stáj Haas, a pomyslně tak odstartovala dění ve formulovém světě. Rozhodně si ale tato americká továrna na vtipy nezvolila nejšťastnější taktiku. Když už se jí alespoň tentokrát podařilo získat první místo, chtělo by to vidět trochu snahy. Oznámení ohledně data odkrytí modelu formule VF-23 v novém kabátu přišlo ani ne týden před samotnou akcí.

Proč se tým neobtěžoval vyvěšovat billboardy se záhy vysvětlilo, když jsem omylem aktualizovala hlavní stránku svého Twitteru. Čtyři fotky sdílené na jejich oficiálním twitterovém účtu prý byly to gro. Protože proč platit za předražené prostory na velkolepou show, moderátory a ohňostroje, když si z nich stejně všichni na konci budou dělat zase jenom dobrý den, že?

Oproti roku 2022 by se dalo říct, že se Haas přidal na temnou stranu. Dříve bílou nahradil v mnoha případech černý karbonový základ, což má jedno logické vysvětlení týkající se váhy. Mezinárodní automobilová federace FIA už v minulém roce stanovila váhový strop monopostů (formulí) na 795 kilogramů (s plnou nádrží, bez jezdce). A protože je karbon jakožto materiál lehký, nebylo třeba ho jakkoliv nabarvovat. Což vyšlo koneckonců i nejlevněji, a to se tomuhle strýčku Skrblíkovi na finálním vzhledu jeho nové hračky líbilo pravděpodobně stejně nejvíce.

Další stáje tuto zákeřnou rovnici nakonec rovněž vyřešily. Tak, jak své formule vytáhly z výroby, je vyslaly rovnou na trať. Můžeme jenom doufat, že černou neuvidíme v průběhu sezony i na jiných místech. A že až se všech 20 formulí objeví na dráze, nebudeme potřebovat k jejich rozlišení celý závod.

Nutno však Haasu ponechat i nějakou pochvalu. To, co se na začátku zdálo jako první ze série zklamání, se později ukázalo být jedním z těch méně odfláklých livery roku 2023. Dovolte mi přitom připomenout tu část s aktualizovaným Twitterem.

Red Bull(y) a býčí sestra AlphaTauri

Králem žertu pro rok 2023 se kupodivu tedy nestal Haas, ale Red Bull. Ten tři dny po svém americkém kolegovi rozvířil ulice New Yorku a hodinu a půl se mu dařilo tvářit se, jako by to, co se vaří v tom kotli za obrovskou zástavou, byl sedmý div gurmánského světa. Ve skutečnosti Red Bull nic nevařil, ale griloval… nás, fanoušky. A nezapomněl na tuto BBQ party pozvat celičký svět. Snad nemusím zmiňovat, že pokud je na představování nového designu monopostu RB19 nejzajímavější nově přidaná nálepka značky Ford, vlk se nenažere. Obzvlášť když informace o spolupráci na rok 2026 stihla uniknout už den předtím. Kromě této výraznější změny je jejich design naprosto totožný s tím loňským.

Sekundární tým Red Bullu, malá, zato nebezpečná AlphaTauri, se nejspíš řídila kroky svého velkého taťky a hodila si nohy na stůl. Snad aby se v Red Bullu nebáli, že kdyby AlphaTauri vložila trošku více energie do svého designu AT04, vysmála by se jim stejně jako tenkrát s Gaslym. Jsou sice malí, ale také umí být šikovní. Jde to vidět na jejich nenápadném přibližování se vzhledu hlavního býka.

Taktikou „uděláme obrovskou show a třeba si nevšimnou, že je to stejný auto“ se řídil také Aston Martin. A Ferrari. A ve své podstatě téměř všichni…

Rudé Ferrari a Shrek Martin

Jedno zmiňovaným stájím nechám, ani váhové limity jim nesebraly jejich barvičky. Ferrari s modelem SF-23 si zachovalo své jedinečné rudé zbarvení, zřejmě kvůli tomu, jak už několik let v boji o bednu silně masakruje své soupeře. Udělalo také jeden skvělý marketingový tah. Když už totiž žádného z milovníků Ferrari nepřekvapil další rudý design, narozdíl od Red Bullu zacpala italská stáj fanouškům pusy jinak. Přesněji sladkým zvukem motoru, jak se formule rovnou provětrala na okruhu. V neposlední řadě podotýkám, že i když fanoušci Ferrari počítají s tím, že to auto bylo, je a bude vždy červené, stejně si za tu podívanou zaplatí. Opakovaně.

Aston Martin pak jenom trochu zahustil svou brčálovou zelenou na AMR23. To asi aby za mlhou hustou tak, že by se dala krájet, byla tam v dáli, na konci dráhy, aspoň trochu nápadná. A u barviček chvíli zůstaneme, než se znovu vydáme do temného Mordoru. Přeci jen pár kusů od sebe během závodu rozlišit zvládneme.

Williams a cesta na Pandoru

Williams se svou FW45 nakonec místo do Mordoru zavítal do kin na nového Avatara a rozhodl se, že co nedožene na bodech, dožene na modré. Třeba se nějak záhadně propojí FW45 s Eywou a ta jí v letošní sezóně dodá sílu se – když už nic – aspoň udržet ve hře. Minimálně bude i při prohře vypadat stále šmrncovně. SPOILER: A pokud příběh Williamsu skončí stejně jako loni, modrá barva nebude to jediné, co ho s Avatarem spojuje. Modrá je ale dobrá a dobrý je sice za tři, každopádně tři body nebo P3 by v týmu určitě ocenili. Obzvlášť, když jeho historie pamatuje i vedoucí pozici. To byste si ale museli oprášit pár starších vzpomínek. Nebo se také spojit s Eywou.

McGoogle

Víc barvy bylo heslem také McLarenu. Někomu holt žádné limity nebudou kazit zábavu, rozhodně ne na jeho 60. narozeniny. Oranžový vzhled MCL60 se obohatil o stejnobarevné křídlo, zbytek kreativity si stáj schovala pravděpodobně až na závody. Popravdě řečeno, za ty geniální Google pneumatiky z minulého roku jim tento laický přístup odpustím. Logo této společnosti také v novém vzhledu dostalo více viditelnou pozici. Dvojice Google a Velo si všimnete dříve, než té oranžové pod tím. Podle mě by byl hřích nedat takovým dvěma značkám dostatečný prostor. Průměrný žvýkač tabáku by si při googlení informací o formulích rozhodně svého favorita vybral.

Sladký, přesladký Alpine

Alpine nejenom netrhal partu, ale také se rozhodl, že svou lenost při snaze cokoliv změnit ukáže rovnou dvakrát. Kvantita tak opět zvítězila nad kvalitou a pod zlatým poklopem se místo pořádného steaku nacházela cukrová vata na dva způsoby. První, celorůžový vzhled A523 dokázal zvednou hladinu cukru všem přihlížejícím diabetikům a těm, kdo cukrovku do té doby neměli, ji pravděpodobně způsobil. Nemějte strach, při troše štěstí to růžové zvíře zavře do klece po prvních třech závodech a zbylé odjede v té polomáčené verzi. Berte to jako kompenzaci za to, že na výkonech Alpinu si zas tak nesmlsnete. Ale je to roztomilé. Vidět namakané jezdce v růžových autíčkách dodává tomuto sportu trochu zdravé dávky infantilnosti.

Silver Arrows back in black

Po několika letech i známá firma Mercedes opouští zbarvení drahých kovů a halí se do stínu černé, poprvé od roku 2021. Očividně jim minulou sezonu stříbrná barva nepřinesla štěstí. Ze stříbrné se stala rychle bronzová a ze strachu vypadat další rok jako brambora se raději vydal neutrální cestou. A to i za cenu, že namísto fanoušků – jako tomu bylo u Red Bullu – si Mercedes ugriluje možná tak vlastní jezdce. Nebudeme si tu však nic nalhávat, jestli někomu ta černá opravdu sluší, pak je to Mercedes a jeho W14. I za cenu menšího přehřátí se na sluníčku. Uvidíme, jestli se v tom moři tmy bude vyjímat, nebo se v něm začne topit.

O Romeo, ty můj Alfa Romeo

Čím jiným zakončit, než Romeem k naší Haasové Julii. S bílou to ani jeden očividně nedotáhl daleko, tak proč to nevsadit všechno na černou? Vždyť je to stejně jako ruská ruleta a s trochou toho štěstí třeba oba na konci i přežijí. A i kdyby svým osudům přesto neutekli, tenhle šlechtic C43 se rozhodně blýskl v o dost lepším světle, než polovina jeho rivalů se svým nezájmem cokoliv změnit. A ani kolem toho nedělal takové drama. Navíc si Alfa Romeo užila své letošní první imaginární podium, a to na třetí příče v anketě nejlepšího livery 2023. O bednu se dělila s rudou legendou na druhém místě a černým šípem na místě prvním.

Autor: Barbora Mlezivová


Než se rozjedete v nových barvách letošní sezony, připomeňte si průběh té loňské v našem článku.


Máte rádi naše dobrý zprávy a chtěli byste nás nějak podpořit? Prostřednictvím drobného příspěvku na náš transparentní účet můžete jednorázově či pravidelně pomoci Dobrým Zprávám se i nadále rozvíjet.


Zdroj: formula1.com
Foto: twitter.com, Martin Paseka 

Příspěvek vytvořen 18

Související Příspěvky

Začněte psát hledaný výraz výše a stisknutím klávesy Enter vyhledejte. Stisknutím klávesy ESC zrušíte.

Zpět na začátek
Dobrý Zprávy