Často nenáviděná, a přitom tak úžasná. Matematika je strašákem spousty dětí na základních i středních školách. Mnohdy je to bohužel „dílem“ samotných učitelů, kteří tento předmět nedokážou zdárně obohatit a hlavně vysvětlit. A tak jeden mladý student přišel s nápadem natáčet videa, ve kterých matematiku vysvětlí rozumně.
Za celým projektem stojí Dominik Chládek, absolvent gymnázia v Ústí nad Orlicí. Zeptali jsme se ho na nadějný matematický portál, jehož název v africkém jazyce Zulu znamená počet.
„Isibalo je v podstatě projekt, který se snaží lidem formou videí a testů pomáhat primárně s matematikou, ale už se k tomu snažíme přidávat i další předměty. Prioritou je pomoct studentům pochopit složitější koncepty, spojit souvislosti a procvičit si znalosti,“ říká sám Chládek o portále Isibalo. „Na začátku nešlo o nějaký projekt, spíš jsem měl při vysvětlování matematiky spolužákům na výšce pocit, že se mi složitější koncepty daří vysvětlit celkem jednoduše a že to lidem vážně pomáhá. Postupně vznikala touha pomáhat většímu množství lidí. Jeden kamarád mě oslovil s tím, že by mohlo být fajn zkusit to natáčet a dávat na internet, že by se na to mohli lidé dívat kdekoli. No a díky tomu jsem začal trénovat vysvětlování před kamerou a lidé po zveřejnění videí vážně začali koukat, byly kladné ohlasy,“ vypráví dál o začátcích projektu.
Vysvětlující videa jsou na webu zdarma a pokud si zaplatíte verzi Premium či Kurzy (od 59 Kč a 199 Kč), dostanete se k řešení příkladů, přehledným statistikám či vypracovávání testů. „Drtivá většina materiálů na webu je pro matematiku se zaměřením na střední a vysoké školy. Postupně tvoříme videa i pro další předměty a pro další úrovně, ale aktuálně si na své přijdou právě středoškoláci a vysokoškoláci. Web je v podstatě přehledná knihovna videí, rozdělených do jednotlivých témat a sekcí, doplněná o stovky řešených příkladů a testů, které ověřují, jestli návštěvník látku skutečně pochopil,“ informuje autor.
Dominik neměl s královnou věd nikdy příliš problém. Co mu ovšem předmět trochu znechucovalo byly příklady „za odměnu“ – rychlý žák dostane výpočty navíc, aby se nenudil. Lepším řešením by podle něj bylo rozdělit děti do skupinek. Ty, které jej chápou, budou vysvětlovat těm, co v tom tak zdatné nejsou. První skupině to pomůže prohloubit znalosti a pomohou druhým.
Matematika je způsob myšlení
Nápad natáčet videa, která by vysvětlovala matematiku vznikl možná i proto, že na školách neprobíhá adekvátní výuka. „Když pomineme způsob testování, tak zřejmě asi největší problém je, že většina učitelů pro svůj předmět nemá takový zápal a nadšení. Proto se jim ho pak ani nepodaří předat žákům,“ odpovídá Dominik na otázku tohoto problému. „Jen málo učitelů vážně žije svým předmětem a dokáže to předat tak, aby si získal pozornost většiny. Důvodů to může mít spousty, ať už je to přístup studentů nebo učení velké skupiny žáků najednou. Není to tak, že by matematika nebyla zábavná nebo zajímavá, spíš je těžké k tomu studenty dovést.“
Z našeho rozhovoru s Dominikem je znát jeho nadšení pro to, co dělá. „Mě ta matematika vážně hrozně moc baví a fascinuje a s tím jdu v podstatě do každého videa. Snažím se lidem odkrýt ty souvislosti a snažím se vysvětlit a ukázat, proč si myslím, že je tak úžasná,“ vychvaluje si svou práci a zároveň i koníček. „Chtěl bych, aby lidé pochopili, že to není žádný strašák a něco co žáky budí ze snu. Že je to vážně skvělý předmět, a hlavně způsob myšlení, který může být i vážně zábavný,“ pokračuje. Dodává taky, že v matematice je krásně vidět jakousi beznaděj a pak radost lidí z toho, když nějaký koncept pochopí a daří se jim ho aplikovat na příkladech.
Úspěch začal spontánním nápadem
Po absolvování gymnázia Dominik ještě nevěděl, co chce v budoucnu dělat, a tak se vydal „zlatou střední cestou“ ke studiu ekonomiky. To ho ale nenaplňovalo, a tak si vybral obor obecná matematika na Masarykově univerzitě v Brně. Tehdy už začal objevovat svůj talent vysvětlovat druhým matematické problémy. Na MUNI ležel i 10 hodin denně v učebnicích a jelikož už začínal s časově náročným projektem, studia se vzdal. Dnes se kromě natáčení videí věnuje i doučování jak osobně, tak dálkově přes Skype. Sám říká, že je jedním ze šťastlivců, kterým je práce zároveň koníčkem.
Letos funguje Isibalo již pátým rokem. „Na začátku všeho byl pouze 20letý kluk s nápadem, kterému věřil a teď je z toho platforma, již navštěvuje obrovské množství studentů. Pro mě je to splněný sen. Nikdy bych nevěřil, že se to někdy dostane až sem a každým rokem je to dál a dál. Snažím se to nebrat jako samozřejmost, snažím se lidem formou videí stále pomáhat a být vděčný za to co mám,“ vypráví Dominik o proměně portálu během této pětileté etapy. Původním plánem bylo vysvětlit pár témat ze střední školy a nejtypičtější látku pro vysoké školy. Dnes tým vytváří i videa doučující fyziku a chemii třeba i pro deváté třídy ZŠ.
Ve videích Dominik působí klidně, přátelsky a empaticky. Zeptala jsem se ho, jak zvládá trému před kamerou. „Na začátku to pro mě při natáčení byla muka, nemám rád focení se, natož natáčení se. To je poznat hlavně z mých prvních zveřejněných videí – hrozně křičím, zasekávám se, prostě tak nějak nevím, co dělám,“ sděluje. „Ta chuť předat matematiku byla ale silnější než nechuť z dokumentování sebe sama. Teď už jsem si na to zvykl a beru to bez trémy jako naprosto přirozenou součást mého života.“
Autor: Tereza Vaňková
Foto: instagram.com/isibaloteam