Děti umí šetřit vodou, ukázal průzkum programu Recyklohraní

České děti vědí, jak mají šetřit vodou, a své znalosti úspěšně využívají v praxi. Vyplývá to z průzkumu s názvem Jak šetří vodou školáci a studenti. Online dotazníkové šetření, které proběhlo na začátku letošního roku, zorganizoval program Recyklohraní s podporou společnosti Veolia, která je předním českým dodavatelem vodohospodářských služeb. Zapojilo se do něj 8 400 žáků a studentů českých škol. 

Recyklohraní je vzdělávací program, který funguje pod záštitou MŠMT České republiky. Jeho úkolem je vzdělávat děti a mládež v třídění a recyklaci odpadů. Mezi tři hlavní témata patří třídění a recyklace elektrospotřebičů, baterií a tonerů do tiskáren, předcházení vzniku odpadu a cirkulární ekonomika a také šetrná spotřeba vody. Účastnit programu se mohou všechny mateřské, základní i střední školy. „Je důležité, aby mladá generace pochopila, že především svým ohleduplným přístupem ke spotřebě věcí a tím, že nebudou zbytečně plýtvat, mohou přispět k ochraně životního prostředí a pozitivně ovlivnit spotřebu pitné vody. Tyto jednoduché principy jsou schopni přijmout za své nejen školáci a studenti, ale už i malé děti v mateřských školách,“ říká ředitelka Recyklohraní Hana Ansorgová.

Podle průzkumu většina dětí dodržuje správné návyky především při hygieně. Celkem 72 % dětí používá kelímek při čištění zubů, 65 % zavírá kohoutek mezi namydlením a opláchnutím při sprchování nebo mytí rukou. Také si uvědomují, že je dobré zachytávat dešťovou vodu a využívat ji k zalévání nebo splachování. Jsou seznámeni i s tím, že použitý olej nepatří do umyvadla nebo dřezu. Speciální nádobu na tuky a oleje vlastní 64 % domácností. Naopak menší procento dětí zná technické spořiče vody jako perlátor nebo vícetlačítkové splachovače WC.

Podle organizátorů projektu je největší prostor pro osvětu v pochopení širších souvislostí, například principu vodní stopy. „Jde o množství vody, které je zapotřebí k produkci zboží či služeb, a v ČR jde v průměru o cca 4,5 tisíce litrů vody spotřebované na osobu a den. Podle průzkumu minimálně polovina dětí však o vodní stopě nic neví,“  vysvětluje Ansorgová. Další vzdělávání chce program Recyklohraní podpořit například novou příručkou pro pedagogy EKOABECEDA aneb Buďme k vodě šetrní

JAK ŠETŘÍŠ VODOU?

Ondra (7 let): Když si čistím zuby, tak si dávám vodu do kelímku, aby zbytečně netekla.“

 

 

 

Terezka (6 let): „Když prší. tak máme na zahradě nádoby a pak z nich zaléváme kytičky.“

 

 

 

Vašík (8 let): „Nenechávám téct vodu, když si čistím zuby. Vždycky ji vypnu. A častěji se sprchuju a nenechávám téct vodu, když se mydlím.“

 

 

Autor: Ivana Syrovátková


Vědcům z Univerzity Palackého se podařilo vyvinout speciální tablety k čištění kontaminovaných vod, například v důsledku různých ekologických katastrof.


Zdroj: Recyklohraní 

Foto: Unsplash.com, Recyklohraní, Ivana Syrovátková 

Příspěvek vytvořen 15

Související Příspěvky

Začněte psát hledaný výraz výše a stisknutím klávesy Enter vyhledejte. Stisknutím klávesy ESC zrušíte.

Zpět na začátek
Dobrý Zprávy