Kluzké ledové cesty Švédska, skákavá šotolina ve Finsku anebo svižný asfalt španělských serpentin. Za světla i za tmy, a to navíc v rychlostech přesahujících 200 kilometrů za hodinu. To vše nám letošní ročník Mistrovství světa v rally mohl nabídnout. Největší senzací je ale skutečnost, že celou soutěž vyhrál finský mladík Kalle Rovanperä v pouhých dvaadvaceti letech. Ukořistil vítězství s velkou rezervou před koncem sezóny a stal se tak nejmladším šampionem v historii šampionátu WRC.
Se svým týmem Toyota Gazoo racing a týmovými kolegy se mu také podařilo zvítězit v soutěži konstruktérů proti týmům Hyundai a britskému M-Sport Ford. V neděli 13. listopadu byla oficiálně zakončena sezóna WRC, a to Rally v Japonsku. Je tedy na místě si dění letošního ročníku stručně zrekapitulovat.
Sezóna letos začínala soutěží v Monte Carlu, které je proslulé svým nepředvídatelným náledím, a tři nejlepší týmy sem dovezly své nové vozy využívající hybridního systému pohonu. Motorsport ve světě má snahu být čistějším, a to nejen ve WRC, ale třeba také ve Formuli 1. Spalovací motor s objemem 1,6 litru a výkonem 380 koňských sil byl proto doplněn o hybridní jednotku složenou z baterie, generátoru a elektromotoru. Elektromotor přidává ještě něco kolem 135 koní, jež jezdci využijí převážně během rozjezdů, anebo při přejezdech mezi jednotlivými rychlostními zkouškami. K tomu byly vozy podobně jako ve F1 poháněny fosilními palivy, které čistotě tohoto sportu také napomáhají.
Jak si týmy v průběhu roku vedly?
Nejsilněji na začátku sezóny působily vozy Toyota Yaris a Ford Puma, narozdíl od týmu Hyundai, který měl problémy jak se samotným šasi, tak se spolehlivostí pohonné jednotky. Až v Chorvatsku, čili ve třetí závodní lokaci, to začalo vypadat s posádkami Hyundai slibně a ke konci závodního víkendu se prali Estonec Ott Tänak a Belgičan Thierry Neuville dokonce o první příčku. O pouhých pět sekund zde nakonec zvítězil Kalle Rovanperä se svým spolujezdcem Jonne Halttunenem (číslo vozu 69). Rovanperovi se podařilo zvítězit i ve Švédsku, Portugalsku, Keňi a v Estonsku, a stavěl si tak už v první polovině sezony slibný bodový náskok před posádkami ostatních týmů. Už tehdy bylo nad slunce jasné, že se v tomto mladíkovi skrývá obrovský potenciál a že celkové vedení mu nebude lehké vzít.
Ve svém rodném Finsku skončil Rovanperrä o necelých sedm sekund druhý za Ottem Tänakem. Po lehkém zakolísání v Řecku, kde po nehodě skončil až patnáctý, následovala Rally na Novém Zélandu, kde se Kalle předvedl. Dokázal opět zvítězit a s body nastřádanými z předchozích vítězství už ho v boji o titul nemohl nikdo ohrozit. Stal se tak, den po svých dvaadvacátých narozeninách, nejmladším šampionem v historii WRC.
Po Novém Zélandu zbývaly do konce sezóny pouze dvě štace a nastal boj o druhé místo v šampionátu. To nakonec získal Ott Tänak, čímž upevnil i druhé místo pro tým Hyundai v soutěži konstruktérů před třetím Fordem.
Za zmínku stojí také česká posádka ve složení Erik Cais a Petr Těšínský, která se ve svém Fordu Fiesta objevila pouze na čtyřech soutěžích. Dokázali skončit na Rally Monte Carlo na skvělém druhém místě a v celkovém pořadí soutěže se nakonec umístili na osmnáctém místě ve třídě WRC2.
Kalle Rovanperä – od prvních kroků až k poháru mistra světa
Pod vedením svého otce Harriho, který závodil ve WRC mezi lety 1993 a 2006, usedl tehdy teprve osmiletý Kalle za volant a začal trénovat na štěrku. Od té doby ho řízení nepřestalo bavit a rozhodně se nepřestal zlepšovat. Častokrát je svou mladickou dravostí a talentem přirovnáván k pilotovi a čerstvě dvojnásobnému šampionovi Formule 1 Maxovi Verstappenovi, který také od útlého věku poctivě trénoval se svým otcem Josem. Už od svých dvanácti let byl Kalle připraven k závodění, ale byl tu háček. Pro vstup do nějaké soutěže je potřeba vlastnit řidičský průkaz, anebo dosáhnout určitého věku. Jedinou výjimkou bylo Lotyšsko, kam se také mladý Fin vydal, aby se účastnil místních rally sprintů a ukázal, co v něm je. Později se mu to opravdu podařilo. V roce 2015 se stal v Lotyšsku šampionem ve třídě vozů R2 a o rok později lotyšským národním šampionem.
Ve svých sedmnácti si konečně mohl pořídit řidičský průkaz a ukázat svůj talent nejen v pobaltských zemích, ale po celém světě. Bez váhání vstoupil do třídy WRC2 a o dvě sezóny později v roce 2019 se stal s pěti vítězstvími mistrem světa. Bylo tedy na čase posadit Rovanperu do vozidel třídy WRC, aby ukázal, jak se vypořádá se světovou špičkou. Poté, co se dohodl s Toyotou, což bylo již tehdy jedno z lepších vozidel v soutěži, mohl v sezoně 2020 předvést, jak se popere s legendami, jakými jsou například Sébastien Ogier, Jari-Matti Latvala, Sébastien Loeb anebo Thierry Neuville.
V první sezóně to dopadlo všelijak. Kalle, jakožto nejmladší jezdec WRC v historii, získal slušných 80 bodů a dokázal tak, že do této soutěže rozhodně patří, ale na druhou stranu na pódiu skončil pouze jednou, a to na třetí příčce ve Švédsku. K udržení smlouvy mu to však bohatě stačilo a mohl se připravovat na sezónu 2021. Teprve v ní nakonec ukázal své ambice na titul, když se mu povedlo dvakrát zvítězit a celkově se čtyřikrát dostal na stupně vítězů. V sezóně 2022 si konečně Rovanperä splnil svůj dětský sen a nám zbývá jen doufat, že tato pohádka o neuvěřitelném sportovním talentu jen tak neskončí. Pokračovat by měla 19. ledna 2023 startem nové sezony v Monte Carlu.
Kalle Rovanperä a jeho rekordy
- Nejmladší národní rally šampion
- První WRC2 Pro světový šampion
- Nejmladší WRC jezdec
- Nejmladší vítěz WRC rychlostní zkoušky
- Nejmladší WRC jezdec, který se umístil na pódiu
- Nejmladší jezdec, který kdy vedl tabulku WRC
- Nejmladší vítěz WRC rally
- Nejmladší mistr světa ve Formuli 1: Sebastian Vettel, 2010, věk 23 let
- Nejmladší mistr světa MotoGP Marc Márquez, 2013, věk 20 let
- Nejmladší mistr světa WRC: Colin McRae, 1995, věk 22 let
- Nejmladší mistr světa v rallycross: Timmy Hansen, 27 let
Autor: Lukáš Jakubíček
Pokud vás baví sporty všeho druhu, můžete si u nás přečíst, jak jsme si vedli na mistrovství světa ve florbalu.
Máte rádi naše dobrý zprávy a chtěli byste nás nějak podpořit? Prostřednictvím drobného příspěvku na náš transparentní účet můžete jednorázově či pravidelně pomoci Dobrým Zprávám se i nadále rozvíjet.
Zdroje: wrc.com, redbull.com
Foto: wrc.com, facebook.com/KalleRovanperaRacing