Za čistší dopravu. Ostravská MHD vyřadila dieselové autobusy

Lukáš Kuřík 16. 6. 2021

Do nové éry vstoupil letos na jaře Dopravní podnik Ostrava (DPO), když vyřadil všechny dieselové autobusy, které obstarávaly pravidelné linkové spoje. V běžném provozu tak místní MHD používá pouze nízkoemisní autobusy poháněné plynem a bezemisní elektro autobusy, tramvaje a trolejbusy. Tímto krokem si místní dopravní podnik získal v Česku jasné prvenství. Žádné jiné velké město se něčím podobným pyšnit nemůže. V Ostravě ale chtějí jít ještě výrazně dál.

Poslední dieselový autobus, který ve městě zajišťoval běžný provoz, vypnul symbolicky primátor Tomáš Macura a generální ředitel DPO a předseda představenstva Daniel Morys. Společně tak udělali tečku za jednou érou, aby se zdejší doprava mohla na plný plyn rozjet do éry nové.

„Ostravská MHD bez dieselu je pro nás v dopravním podniku výsledkem několikaletého snažení ohromného množství lidí. Chtěl bych jim všem moc poděkovat. Když jsem před lety, při nástupu do své pozice v DPO, předestřel vizi MHD pouze s nízkoemisními a ekologickými vozy bez nafty, řada kolegů považovala tento cíl za obtížný. Dnes, po pěti letech, jsem hrdý, že mohu říct: Podařilo se,“ pověděl generální ředitel Daniel Morys a vyzdvihl i podporu dalších subjektů. „Možné by to samozřejmě nebylo bez podpory města Ostravy a Evropské unie. Přál bych si, aby i všichni Ostravané cítili hrdost na tento významný milník,“ doplnil Morys.

Dieselové autobusy z vozového parku DPO však nezmizí definitivně. Ze současných třiašedesáti si jich chce dopravní podnik ponechat třiatřicet, aby mohli posloužit ve výjimečných situacích či při výlukách. K vyřazení z běžného provozu pomohla jejich výměna za nově dodané CNG autobusy. Za dílčí důvod změny lze považovat i ekonomické pozadí dopravy, jelikož cena nafty je vyšší než cena plynu.

Právě nasazení nízkoemisních CNG autobusů má vliv i na čistotu vzduchu v celém městě. „Kvalita ovzduší v Ostravě se dlouhodobě zlepšuj. V loňském roce byly naměřeny nejnižší koncentrace polétavého prachu za celou historii měření,“ vyzdvihl primátor Tomáš Macura a připomněl i první výrazné nasazení plynových autobusů, ke kterému došlo v roce 2015.

Dopravní podnik Ostrava půjde ještě dál. Chystají se na vodákový pohon

A kam budou směřovat další kroky dopravního podniku v Ostravě? Výhledově k ještě čistší dopravě. K současným deseti autobusům na elektrický pohon by v dalším kalendářním roce mělo přibýt hned čtyřiadvacet nových. Ani to ovšem nemá být konečná, Dopravní podnik už nedočkavě vyhlíží zkušební autobusy na vodíkový pohon.

„Na naší cestě budování moderní a ekologické městské dopravy se však nezastavujeme. Je to dílčí milník, po kterém půjdeme ještě dál. Další etapou bude pilotní nasazení autobusů na vodíkový pohon, efektivnější provázání MHD se sdílenými prostředky alternativní dopravy, služby veřejné dopravy ‚na zavolání‘ a další. Ostravané se rozhodně mají na co těšit,“ komentoval ambiciózní plány do budoucna primátor Ostravy Tomáš Macura.

Autor: Lukáš Kuřík


Hlavní město Praha vybuduje několik dobíjecích stanic pro elektromobily. Dali si také za cíl učinit metropoli bezemisní.


Zdroje: Seznam Zprávy; iDnes; Elektrickevozy.cz; Ostrava.cz

Foto: Elektrickevozy.cz; Moravskoslezský deník