Malá výhra ve velkém boji. Tuto středu Evropský parlament schválil směrnici Evropské komise na omezení plastů v rámci Evropské unie. Směrnice má za cíl výrazně snížit počet jednorázových plastů a zpětný sběr až 90 procent plastových lahví. Kampaň #plastjepast vedená neziskovou organizací Greenpeace Česká republika tento cíl podporuje a navrhuje petici za prosazení celorepublikového zálohového systému na plastové láhve. A výsledek můžete ovlivnit i vy.
Na stránky plastjepast.cz se můžete přihlásit mailem a samotnou kampaň rovnou podpořit zasláním hlasu na výše uvedený návrh zálohování. Podle webu Novinky.cz používají systém mimo jiné i Dánsko nebo Německo, kde docílili návratnosti jednocestných PET lahví více než 90 procent. Ale to není všechno, web Plast je past také uvádí sedmifázový program nazvaný ,,Moje cesta‘‘. Fáze jsou zaměřené na jednu konkrétní problematickou oblast v rámci znečištění plasty a momentálně probíhá pátá s názvem Osvěta a vzdělávání. Sdílení příspěvku na Facebooku, přebalování potravin z plastových obalů při nákupu, zapojení se do mezinárodního dne úklidu nebo promítání filmu A Plastic Ocean – všechny úkoly mají svou cenu.
Kampaň má za cíl vybídnout ke skutečné aktivitě, ale množství plnění úkolů je libovolné a nebrání v prostupování do jednotlivých fází. Greenpeace je na webu kreativní; kvízy, sdílení nebo aktivita, záleží jen na tom, do čeho se chcete zapojit. Pokaždé je předem stanovený cílový počet lidí na jednotlivé fáze a u každého příspěvku lze zjistit, zda byl tento cíl dosažen. Průběžně ovšem také Greenpeace zveřejňuje průzkumy a informace o současném ekologickém stavu a nabízí praktická řešení, kterým můžeme naší planetě odlehčit. Je ovšem také možnost darovat peníze na kampaň. Vysoce atraktivní vizuál webu umožňuje i laikovi se zorientovat v jednotlivých úkolech a pestrá obraznost i interaktivní položky napomáhají zpřístupnit veřejnosti akční pole. Návštěvník má tak bez větší námahy možnost se angažovat do dnes už globálního problému.
Stručně řečeno, množství splněných úkolů není hlavním posláním těchto stránek. Důležité je nabádat co největší počet lidí, aby se přidali a zkusili tak lavinový efekt celé akce. Kampaň čítá ke dnešnímu dni přes 80 000 účastníků a zbývá necelých 15 000 podpisů za systémovou změnu, která může mít citelný dopad. Je to na vás!
Autor: Lea Schellongová