Probuzení do teplé klidné, ale temperamentní kubánské Havany. Vcházíte do kuchyně a z venku slyšíte zpěv ptáků a tóny písně pouličního saxofonisty. Takovou představu ve vás vyvolá několikasekundová melodie Familia, kterou Camila otevírá celé stejnojmenné album. Bere nás s sebou tam, kde to všechno začalo. Hlásí se ke svým kořenům více než kdy dříve a připomíná nám, že každý má šanci na úspěch. Před téměř dvaceti lety překročila s matkou s prázdnými kapsami hranice USA. Letos je americkými magazíny označována za jednu z nejlépe placených zpěvaček.
Poprvé o ní široká veřejnost jako o sólové zpěvačce uslyšela v roce 2019, kdy jako blesk z čistého nebe zasáhla vrcholy žebříčků s hitem Havana. Od té doby z nich nikdy nevypadla nadlouho. Familia je jejím v pořadí už třetím sólovým albem. Ve všech jejích úspěšných písních byly vždy jasně slyšet latinskoamerické rytmy, ale na novou desku vůbec poprvé zařadila skladby ve španělštině. Hned první Celia končí hrdým zvoláním „Soy de Cuba!” tedy „Jsem z Kuby!”.
Tematiku života lidí na Kubě s pravděpodobnými autobiografickými prvky rozebírá píseň Lola. Ta napůl v angličtině a španělštině vypráví příběh mladé dívky. Začíná tím, že Lola měla obrovský potenciál a sny. „Was the smartest in the school… had dreams… could have walked on the moon…” Ale vzápětí naráží na krutou realitu života v místě, kde chybí jídlo i elektřina. Lola začíná vnímat, že mizí lidi, kteří vyjádřili nesouhlas s režimem. Musí se starat o rodinu a nechat své sny rozplynout. „The power’s out for days, no food on its way. Nothing changes…” Poslední verš písně se ptá, kolik takových Lol v Havaně asi je.
Camila nemohla nahrát desku o své rodině a kořenech, aniž by zmínila svou rodnou zemi. V textu Loly poukazuje na chudobu a tvrdý režim, jenž Kubu ovládá. Na zbytku alba ale její původ prosakuje předně v podobě tanečních latinskoamerických melodií, které ho celé proplétají, zatímco Camila v textech otevírá různé kapitoly svého života. Na mnohých nahrávkách své síly spojila s dalšími umělci ze svého rodného regionu. Ovšem jako nejchytlavější z kolaborací se ukázala píseň Bam Bam nazpívaná s Edem Sheeranem.
Camila se ve svých skladbách v předchozích letech kariéry věnovala hlavně tématům lásky a vztahů. Jinak tomu není ani teď. Duet s Edem Sheeranem, tak jako několik dalších písní na albu, reflektuje její nedávný rozchod se zpěvákem Shawnem Mendesem. Nejedná se o tři minuty plné lítosti a hněvu, ale spíše o vyspělou zpověď z vyrovnání se s rozchodem. Je to prostě život, jak se zpívá v refrénu. Píseň konstatuje, že je normální cítit se po rozchodu špatně, ale časem se člověk musí opět postavit na nohy a začít tančit. Ostatně právě k tomu Bam Bam vyloženě vybízí.
Na albu nicméně nejvíce vyčnívá singl Don’t Go Yet, který vyšel už v červenci minulého roku a zabývá se pocitem osamocení ve vztahu. Má vše, co skladba potřebuje k tomu, aby se stala hitem. Mimo jiné dobře zapamatovatelný refrén, chytlavou melodii a schopnost zvednout posluchačům náladu. Je to ten typ písně, kterou si po jejím vydání s mírným úsměvem na rtu nechtěně brouká i váš taxikář v triku Metallicy. A to je asi to hlavní, co Camila světu předává. Určitou radost ze života, úsměv a chuť k tanci, i když ne všechno jde podle plánu. Pusťte si desku Familia, až se příště budete sami doma chystat na úklid bytu. Půjde vám to od ruky a možná to díky ní bude dokonce i zábava.
Autor: Vendula Berčková
Letošní rok se novými alby významných hudebních interpretů jen hemží. Přečtěte si recenzi na desku s názvem 30, kterou v lednu vydala Adele.
Máte rádi naše dobrý zprávy a chtěli byste nás podpořit? Zavítejte na náš Patreon! Prostřednictvím drobné částky nás můžete měsíčně i jednorázově podpořit a pomoci nám dále se rozvíjet.
Foto: papers.co, telangatoday.com