Město Vilnius věnovalo umělcům 100 billboardů na podporu jejich umění

Koronavirová pandemie uškodila v podnikatelské sféře mnoha odvětvím. Mezi tyto odvětví mimo jiné patří i umělci, kteří kvůli zhoršení ekonomické situace přišli o své výdělky. Litevské hlavní město Vilnius se tak rozhodlo umění znovu podpořit a darovalo umělcům na tři týdny 100 venkovních ploch a billboardů, na kterých tak mohli vystavovat a prodávat svá díla.

Kvůli koronavirové krizi a karanténě stát na tři měsíce uzavřel všechny umělecké galerie, a zrušilo tak mnoho mezinárodních akcí a výstav. Nápad s vystavením děl po metropoli proto sklidil velice dobré ohlasy. Již čtyři dny od oznámení se přihlásilo více než 500 umělců se zájmem o vystavení svých děl, jednalo se například o malíře, sochaře, nebo dokonce video umělce. Výjimkou nebyla ani mladá umělkyně Jolita Vaitkutė: „Lidé neměli po nějakou dobu přístup do galerií. Stále čelíme mnoha výzvám a taková výstava nabízí vítanou úlevu. Nejenže to vytváří příležitost pro umělce, aby ukázali svou práci a oslovili publikum, je to také příležitost, aby se publikum inspirovalo příjemnými a provokujícími vizuálními prostředky v nečekaných prostorech,“ řekla.

Objekty výstavy byly vybrány podle několika kritérií, a to podle portfolia autora, vizuality práce a její integrace s krajinou města. Výběrová komise měla za cíl sestavit výstavu, která by nejlépe reprezentovala litevské umění. Nakonec vybrala 100 umělců, jejichž umění město zadarmo vystavilo v centru. Návštěvníci a občané města tak mohou nejen procházet výstavou pomocí virtuální mapy, ale díla si taktéž mohou sami zakoupit na speciálních webových stránkách, kde naleznou potřebné informace jako je kontakt na autora nebo cena daného díla. Na webu jsou taktéž k nalezení ostatní výtvory, které se nedostaly do výběrové stovky.

Celá tato venkovní výstava získala název Art Needs No Roof, a lidé si mohli vybraná díla prohlédnout do 26. července. „Ačkoli jsou umělecké galerie již otevřené, omezení pro společenská setkání zůstávají v platnosti, proto Vilnius ‚sundá střechu‘,“ řekl starosta Vilniusu Remigijus Šimašius. Sám od akce očekával hlavně posílení kreativity a nalezení nových domovů pro tyto díla. Celý projekt financovalo město Vilnius ve spolupráci s provozovatelem venkovní reklamy JCDecaux Lietuva.


Ve britském Yorkshiru se s neotevřenými galeriemi vypořádaly po svém, a na Twitteru zveřejnili soutěž o nejlepší exponáty. Kdo se do soutěže přidal a jaká kategorie nejvíce se zaujala veřejnost se dozvíte na našem webu


Zdroj: vilnius.lt

Foto: vilnius.lt

Příspěvek vytvořen 665

Související Příspěvky

Začněte psát hledaný výraz výše a stisknutím klávesy Enter vyhledejte. Stisknutím klávesy ESC zrušíte.

Zpět na začátek
Dobrý Zprávy