A je to tady, nová sezóna Formule 1 začíná. O titul se opět bude moct porvat dvacet jezdců, mezi nimiž jsou jak tři nové tváře, tak i staří známí navrátilci. Mezi favority však patří zejména jezdci dvou hlavních týmů, kterými jsou Red Bull a Ferrari. Na záda jim ale určitě budou dýchat i letos Mercedes a poměrně překvapivě Aston Martin. Otázkou rovněž zůstává, zda se ode dna dokáže odpíchnout Williams či AlphaTauri.
Celý šampionát odstartuje již tuto neděli 5. března závodem v Bahrajnu, který hostí úvodní zastávku sezóny potřetí v řadě. Průběh roku pak bude opravdu nabitý, jelikož fanoušky královny motorsportu čeká rekordních 23 závodů. Jezdci zavítají i na premiérový závod na okruhu v Las Vegas. Tento podnik láká na svou Velkou cenu zejména tím, že se bude odehrávat přímo na ulicích v centru města hazardu. Mezi navrátilce se naopak řadí trať v Kataru, která hostila závod pouze jednou, a to v roce 2021.
Červení býci opět v ráži
Mezi favority bude jednoznačně patřit Max Verstappen se svým Red Bullem. Tento dvojnásobný mistr světa již v minulém ročníku překonal rekord největšího počtu vítězství v jednom roce. Lze tak od tohoto Nizozemce očekávat podobné představení i letos. Nesmíme opomenout ani Charlese Leclerca z druhého nejlepšího týmu minulé sezóny – Ferrari. Jak již výsledky předsezónního testování ukázaly, stáj z italského Maranella bude jistě rychlá i letos. Pravděpodobně ale ne natolik, aby dokázala konkurovat Červeným býkům.
Vzestupy a pády na denním pořádku
Velké zlepšení lze očekávat zejména od stájí Alfa Romeo a Aston Martin. Obě se v předsezónním testování posunuly o více než dvě vteřiny a zvládaly tak hravě konkurovat i hlavním favoritům. O dvě vteřiny se dokázal zlepšit i Mercedes a Williams. Druhý ze zmíněných týmů měl ale již minulou sezónu tak velkou ztrátu, že se dá spíš bavit pouze o návratu mezi ostatní týmy. Nemalý propad v porovnání s ostatními zaznamenaly hlavně McLaren a Alpine. Druhý ze zmíněných týmů dokonce meziročně zpomalil. Rychlost u těchto týmů ale může nahradit mladá dravost jezdeckých sestavení, nejstaršímu jezdci je totiž v tomto případě pouze 27 let.
Mládí vpřed
Ve startovním poli lze i letos objevit nováčky, a to rovnou tři. Poprvé od roku 2015 bude vlát na startovním roštu vlajka Spojených států, které bude reprezentovat Logan Sargeant. Nejmladším jezdcem bude naopak Australan Oscar Piastri. Toho po mnoha soudních tahanicích s francouzským týmem Alpine získala britská stáj McLaren. S datem narození 6. dubna 2001 je navíc dokonce mladší než celá jezdecká kariéra Fernanda Alonsa, který letos bude sedět v kokpitu Aston Martinu. Ve věku 28 let si svou úvodní sezónu odjede letos i Nyck de Vries, a to v italském týmu AlphaTauri. Ten si sedačku zajistil zejména díky svému famóznímu výkonu z poslední Velké ceny Itálie, kdy zaskakoval za Alexandera Albona, jenž se potýkal se zánětem slepého střeva.
(Ne)dobrovolné loučení
Mezi navrátilce se řadí pouze Němec Nico Hülkenberg, držící nelichotivý rekord v počtu nejvíce zajetých závodů bez podia. Startovní rošt naopak opustili rovnou jezdci čtyři. Patří mezi ně Nicholas Latifi, Mick Schumacher a Daniel Ricciardo. Všichni tito závodníci opustili sport nedobrovolně, jelikož přišli o svou smlouvu a již se jim nepodařilo podepsat v žádném ze zbývajících týmů. Jediný jezdec, který odešel do sportovního důchodu dobrovolně, je čtyřnásobný mistr světa Sebastian Vettel. Ten si po svém šestnáctiletém působení v královně motorsportu odbyl svou poslední sezónu ve stáji Aston Martin.
Ani Češi nezůstávají pozadu
Pro nejednoho českého fanouška je známým jménem Roman Staněk. Jedná se o jezdce reprezentujícího české barvy ve stájí Trident v podpůrné závodní sérii Formule 2. V této kategorii se teprve devatenáctiletý rodák z Valašského Meziříčí představí letos vůbec poprvé. I díky výhře na italské Imole Staněk bojoval minulý rok o titul mistra světa ve Formuli 3 až do posledního závodu. Od tohoto mladíka tak můžeme očekávat opravdu velké věci.
Jaké jsou divácké možnosti?
Veškeré závody mohou čeští fanoušci sledovat na stanici Sport 1 či Sport 2. Pro jazykově zdatné lze rovněž doporučit F1 TV, která poskytuje fanouškům nejen anglicky komentovaný živý přenos, ale například i pohled z přilby každého z jezdců. A ti, kdo by se mezi závody nudili, zde můžou nalézt i kompletní záznamy závodů od roku 1981 až po současnost.
Autor: Patrik Hlaváč
Pokud si chcete ukrátit zbývající chvíli při čekání na novou sezonu, podívejte se na naše hodnocení designových proměn jednotlivých stájí.
Máte rádi naše dobrý zprávy a chtěli byste nás nějak podpořit? Prostřednictvím drobného příspěvku na náš transparentní účet můžete jednorázově či pravidelně pomoci Dobrým Zprávám se i nadále rozvíjet.
Zdroj: f1.com, roman-stanek.com, f1sport.auto.cz
Foto: f1.com, Twitter