Procházeli jste se někdy po Praze, Brně, Olomouci či jiném českém městě a všimli si lidí s červenou vestou a balíčkem časopisů v ruce? Možná jste si jich nevšimli, možná jste si řekli, co vlastně prodávají, nebo jste kolem nich jen prošli. Jsou to prodejci Nového Prostoru, časopisu, který pomáhá lidem bez domova či v sociální tísni. Dává jim šanci na důstojný výdělek, který jim pomáhá pokrýt náklady na živobytí, a zároveň nabízí čtenářům zajímavý obsah zaměřený na kulturu, vědu a společnost.
„Přijdu ráno, stojím tady a prodávám. Pak si jdu koupit něco k jídlu a pak si jdu znovu stoupnout na své místo. Některé dny se daří víc, dnešek zatím nic moc,“ říká prodejkyně z Olomouce, která si přála zůstat v anonymitě. Prodej časopisů probíhá na určených místech ve více než deseti českých městech. Přesné časy a místa lze najít přímo na stránkách Nového Prostoru. Pokud své město nenajdete na seznamu, lze si také koupit předplatné časopisu na deset vydání. Poloviční částku z předplatného pak můžete dát prodejci vašeho výběru.
„Nejvíc ode mě kupují lidé, co mě znají. Někdy si časopis ale koupí i lidé, co mě vidí poprvé,“ pokračuje prodejkyně. Nový Prostor stojí osmdesát korun. Prodejcům pak náleží polovina z výdělku. Začínajícím prodejcům organizace umožňuje spolupracovat se sociálními pracovníky, kteří jim pomáhají vytvořit individuální plán s cílem zlepšit jejich životní situaci. V každém časopise můžete na první straně najít popis toho, jak Nový Prostor funguje. Je tam také vzor, jak vypadá průkazka prodejců. Objevuje se i sekce Prodejce čísla, místo, kde projekt vyzdvihne prodejce, kteří si zlepšili svou životní situaci, nebo udělali nějakou pozitivní věc, která stojí za zmínku. V aktuálním čísle je to prodejkyně Kamila, která byla nominována jedním z kupujících časopisu za milý přístup při prodeji.
Nový Prostor vychází jako třítýdeník a v každém čísle přináší články o tématech z kultury, vědy a společnosti. V každém výtisku se nachází i nějaký rozhovor. Aktuální vydání se zaměřuje na film a divadlo, obsahuje tematický rozhovor se studentkou animace na FAMU Annou Belovou a také rozhovor s mladým skladatelem Matějem Taušem, který vypráví o procesu skládání muzikálu. Zpestřením je také článek o masové produkci kultury v dnešní době. Dále se v čísle nachází zajímavý text o přírodě ve městech a její důležitosti a článek o společenských problémech od lidskoprávního festivalu Jeden svět. Časopis vždy obsahuje i nějaké křížovky, sudoku a zábavné úkoly pro děti.
Prodejci Nového Prostoru nosí červenou vestu, průkazku s platným kupónem a každý časopis má číselné označení shodné s číslem na průkazce prodejce – tím se zamezuje neoprávněnému prodeji Nového Prostoru. Každému prodejci jsou k dispozici tři časopisy zdarma, další si případně mohou zakoupit za čtyřicet korun. Organizace také novým prodejcům nabízí jednu kávu denně zdarma po čas jednoho měsíce a všem prodejcům nabízí možnost zlevněného jízdného po Praze.
Vizí Nového Prostoru je být důvěryhodnou a respektovanou organizací, co poskytuje podporu a pomoc lidem bez domova či lidem, kteří se ocitli v nepříznivé životní situaci. Cílem projektu je snaha ukončit bezdomovectví v naší zemi.
Projekt Nový Prostor u nás vznikl roku 1988 a byl prvním časopisem, který spolupracoval s lidmi bez domova a dával jim možnost si něco vydělat. Inspiroval se tzv. street papers ze zahraničí. Street papers jsou noviny, které prodávají lidé bez domova, a často se v nich píše o bezdomovectví, jeho příčinách a možných řešeních. Prvním street paperem byl britský časopis War Cry, který se ve Velké Británii šířil v 19. století. Ve 20. století se jako reakce na vzrůst počtu lidí bez domova objevil i ve Spojených státech amerických. V dnešní době mezi populární street papery patří například britský časopis The Big Issue nebo americký časopis Street Roots.
Zalíbil se vám projekt a říkáte si, jak můžete pomoci? Koupí časopisu, finančním příspěvkem přes stránky Nového Prostoru nebo tím, že o projektu budete mluvit. Na stránkách můžete pomoci i přímo prodejcům koupí voucherů na ubytování, hygienické potřeby nebo mobilní telefon. Za osmdesát korun podpoříte nejen někoho v obtížné situaci, ale také si počtete o tématech, která třeba v běžném tisku nenajdete.
Autor: Tereza Kovářová
Připomeňte si náš starší článek o Novém Prostoru, který nabízí i malý rozhovor s prodejkyní časopisu.
Máte rádi naše dobrý zprávy a chtěli byste nás nějak podpořit? Prostřednictvím drobného příspěvku na náš transparentní účet můžete jednorázově či pravidelně pomoci Dobrým Zprávám se i nadále rozvíjet.
Zdroje: novyprostor.cz
Foto: Tereza Kovářová