Dnes je to přesně 72 let, kdy zemřel muž, který svými vynálezy proměnil svět automobilů. I přesto, že většinu života strávil v německém Stuttgartu, jeho původ nalezneme v českých Vratislavicích. Ferdinand Porsche bez nadsázky předběhl svoji dobu. Již na začátku minulého století byl příznivce elektromobility. Díky jeho revolučním konstrukcím vznikl například Volkswagen Brouk či legendární Porsche 356.
Legendární konstruktér se narodil ve Vratislavicích nad Nisou, v malém českém městě poblíž Liberce. Zde dokončil pouze základní školu, kterou skončil ve svých čtrnácti letech. Poté začal pracovat v klempířské dílně svého otce Antona Porsheho, kde se měl stát jeho budoucím nástupcem. Klempířství ovšem nikdy nebylo téma, o které by se Ferdinand zajímal.
Naopak elektrotechnika byla oblast, ve které od samého počátku vynikal. Vyráběl vlastní baterie, dynama či spínače. V osmnácti letech odešel do Vídně, kde začal pracovat v místní společnosti a nadále se vzdělával v oboru elektřiny. Vídeň se pro něho stala osudovým městem. Nejenže zde začal konstruovat elektromobily, také zde potkal svoji budoucí životní partnerku. První významný plán, na němž Porsche spolupracoval, byl elektrifikovaný kočár pro císařský dvůr. Tento projekt byl opravdu přelomový, konstruktéři nahradili tradiční koňský pohon zcela revolučním elektromotorem. Do té doby něco naprosto nevídaného. Revoluční model měl takový úspěch, že získal ocenění i na Světové výstavě konané v Paříži.
Není divu, že další pracovní příležitosti přišly záhy. V roce 1906 se Ferdinand Porsche stal technickým ředitelem společnosti Austro-Daimler, ve které uplatnil své patenty v oblasti elektromobility. Pod Porscheho vedením zde začali vyrábět benzínovo-elektrické vozy, v továrně vznikaly sportovní vozy, letecké motory či elektrifikované vlaky. Ve firmě Austro-Daimler působil Porsche téměř dvacet let.
V roce 1923 opustil rakouskou Vídeň a přijal pracovní nabídku ve Stuttgartu. Ferdinand Porsche se tak kromě konstrukce závodních modelů začal podílet i na tvorbě luxusních limuzín značky Mercedes-Benz. Nejúspěšnější doba pro něho začala v roce 1931, kdy si založil vlastní firmu. V ní zaměstnal nejlepší konstruktéry své doby, vznikaly zde přelomové modely, a i přes ekonomickou krizi se firmě velice dařilo.
O Porscheho revoluční návrhy měl zájem také Adolf Hitler, vůdce nacistické strany, která byla v Německu v tomto období na vzestupu. Porsche na Hitlerovo přání vytvořil zcela nový unikátní model s názvem název „lidový vůz“. Tento automobil byl svojí konstrukcí tak nadčasový, že ho s drobnými úpravami na silnicích potkáváme dodnes. Změnil se pouze jeho název, dnes ho všichni znají jako Volkswagen Brouk.
S nástupem války se Porsche začal podílet na armádních projektech, konstruoval obrněná vozidla, vojenské vozy nebo samohybná děla. Za spolupráci s nacistickou stranou byl v roce 1945 zatčen a uvězněn. Ferdinand Porsche strávil za mřížemi téměř dva roky, poté byl tribunálem pro válečné zločince osvobozen. V roce 1951 prodělal mrtvici, na jejíž následky záhy zemřel. Přesto, že většinu života strávil Ferdinand Porsche v německém Stuttgartu, pochován je v rakouském Zell am See.
Ještě před smrtí otce, založil jeho syn Ferry značku Porsche. A není překvapivé, že pokračuje v díle svého otce, jelikož se Ferry také věnuje konstrukcím a výrobě automobilů. Jeho prvním sériově vyráběným vozem, na kterém se částečně podílel i Ferdinand Porsche, bylo dnes už legendární Porsche 356.
Pokud byste se o životě a díle legendárního konstruktéra chtěli dozvědět více, můžete navštívit muzeum Ferdinanda Porscheho, které se nachází v jeho rodném domě ve Vratislavicích nad Nisou. Muzeum je otevřeno od pátku do neděle vždy od 9:00 do 17:00. I přesto, že vás vzhled exponátů přenese zpět do minulého století, je celá výstava pojata moderně. Návštěvníci mají možnost vyzkoušet si interaktivní stanoviště a využit nejnovější technologie dnešní doby.
Autor: Lucie Brožová
Vývoj aut jde neustále dopředu. Například společnost BloombergNEF predikovala, kolik aut nebude v roce 2022 na spalovací motory. Více o jejich analýze si můžete přečíst ZDE.
Máte rádi naše dobrý zprávy a chtěli byste nás nějak podpořit? Prostřednictvím drobného příspěvku na náš transparentní účet můžete jednorázově či pravidelně pomoci Dobrým Zprávám se i nadále rozvíjet.
Zdroje: wikipedia.org, garaz.cz
Foto: schaltkulisse.de, richmonds.com.au, museum.skoda-auto.cz