Ve Francii za poslední dva roky raketově vzrostla obliba nákupů v second-handech, použitého oblečení se zde letos prodalo nejvíce v historii. Francouze k nakupování z druhé ruky vede především snaha o ekologičtější způsob života, ale také nedostatek financí. Hlavním zprostředkovatelem těchto nákupů se stala aplikace Vinted, jež umožňuje prodej mezi jednotlivci. Na vzrůstající trend vyznávající udržitelnou módu reagují už i větší řetězce v Česku.
Pryč jsou doby, kdy se na nakupování v second-handech pohlíželo jako na něco podřadného, oblečení z druhé ruky je nyní „in“. Důkazem toho je Francie, země proslavená módou a elegancí, v níž prodej nošeného oblečení oproti roku 2019 vzrostl o 140 procent. Velkou zásluhu na tom nese původně litevská internetová platforma Vinted, jejíž francouzská pobočka má šestnáct milionů uživatelů a jedná se vůbec o největší pobočku Vinted na světě.
Aplikace celkem působí v patnácti zemích včetně České republiky a dohromady ji využívá přes 45 milionů lidí. Registrovaní uživatelé zde mohou prodávat či vyměňovat oblečení, doplňky a kosmetiku, jež si sami vyfotí, vyvěsí a nacení. Tato sociální síť si získala mnoho příznivců i u nás, především u mladých lidí, a její popularita se stále zvyšuje. „Vinted je skvělý způsob, jak se zbavit oblečení, které já už nenosím, ale které by někomu jinému určitě udělalo radost,“ uvádí Tereza Mikulová, studentka Univerzity Palackého v Olomouci.
Trendu nošeného oblečení se začaly přizpůsobovat i velké e-shopy s módou, například německý prodejce Zalando, který po Evropě spustil novou kategorii oblečení z druhé ruky zvanou Pre-owned. Tento módní bazar funguje od letošního dubna i v České republice, celkem působí ve třinácti evropských zemích. Princip Pre-owned je téměř totožný jako u Vintedu, pouze s tím rozdílem, že uživatelé místo peněz za své zboží dostanou kredity. Ty pak mohou použít buď při nákupu nabízeného oblečení na Zalandu, či je poslat na jimi zvolený charitativní projekt.
Second-handy však nefigurují pouze na internetu, na své si přijdou i fanoušci kamenných obchodů. K nejznámějším obchodům s oblečením z konfekce u nás patří například Textile House Czech Republic, jenž má jen po Praze 12 prodejen, v celé ČR pak aktuálně funguje 26 second-handů této značky, ve kterých si zákazníci mohou nakoupit stylové kousky za skvělé ceny. Dále lze uvést second-hand Genesis, který v Česku působí ve více než padesáti kamenných prodejnách.
Podle průzkumů v second-handech nejčastěji nakupují lidé ve věku od 25 do 44 let, velmi oblíbené jsou také mezi studenty. „Je to dobrá cesta k udržitelné módě a omezování fast fashion. Nakupuju tam hlavně proto, že jsou zde často k nalezení velmi originální kousky za super ceny, které nikdo jiný na světě nemá,“ vysvětluje Adéla Šimoníková, studentka Univerzity Palackého. Ať už se tedy jedná o touhu vlastnit jedinečný kousek oblečení či nějakým způsobem šetřit finance a přírodu, nakupování v second-handech je zaručená cesta, jak toho dosáhnout.
Autor: Nikol Látalová
Nevíte, kam vyrazit do second-handu? Přečtěte si naše tipy z domova i ze zahraničí.
Máte rádi naše dobrý zprávy a chtěli byste nás podpořit? Zavítejte na náš Patreon! Prostřednictvím drobné částky nás můžete měsíčně i jednorázově podpořit a pomoci nám dále se rozvíjet.
Foto: marianne.cz, kantar.com