Automobilka s okřídleným šípem ve znaku je jedním ze symbolů českého průmyslu. Nejen podle několika ikonických modelů svých vozů, které zná v Česku snad každý, ale i podle oficiálních čísel. Informace o tržbách, zisku i počtu zaměstnanců mluví jasně ve prospěch mladoboleslavského podniku. A v posledních měsících a dnech má firma ještě více důvodů k oslavě, rok 2021 je v mnohém výroční. Právě v letošních jarních měsících uplynulo přesně třicet let od doby, kdy získal německý koncern Volkswagen ve Škodovce třetinový podíl. Pro zadlužený podnik to byla jednoznačná vzpruha.
Jubilejním byl pro českou automobilku už uplynulý rok, kdy oslavila 125 let od svých počátků, u kterých stál Václav Laurin a Václav Klement. Oba zakladatelé začali v roce 1895 s opravami a výrobou jízdních kol. O čtyři roky později se zde započala výroba motocyklů a šestnáct let nato spatřil světlo světa první automobil.
I letos si firma připomíná výročí, která byla pro její vývoj naprosto zásadní. Na jaře roku 1991 došlo v rámci privatizace k podpisu smlouvy o vstupu do koncernu Volkswagen. Ten tehdy získal třetinový podíl, který v následujících letech rostl a v roce 2000 už byl koncern Volkswagen jediným vlastníkem. Z dvaadvaceti světových automobilek se do nejužšího výběru dostal i francouzský Renault, ovšem rozhodnutí tehdejší české vlády jednoznačně upřednostnilo německou společnost. Pro českou automobilku to tehdy znamenalo záchranu možná nejen mnoha pracovních míst.
„V době, kdy se o privatizaci Škody jednalo, šlo o zastaralý, a hlavně těžce zadlužený podnik,“ uvedl pro Českou televizi bývalý ministr průmyslu Jan Vrba. Že tento krok přinese české ekonomice benefity, se shodovali i zaměstnanci mladoboleslavských závodů. „Bude asi muset být technologická kázeň a dodržovat pracovní dobu a takovéto základní věci, které jsou na Západě běžné,“ řekl na dobových záběrech jeden ze zaměstnanců tehdejší Československé televizi.
Vlajkovou lodí Škodovky byl na přelomu 80. a 90. let model Škoda Favorit, o kterém se mluvilo jako o „revolučním autu v předrevoluční době“. Právě díky němu byl zájem o zadlužený podnik tak vysoký. Z počátku se jeho cena pohybovala kolem pětaosmdesáti tisíc, ovšem později se násobně zvýšila.
Privatizace však není jediným výročím, které si Škodovka v letošním roce připomíná. Za zmínku stojí i její úspěchy v oblasti motosportu, které začaly psát svou historii právě před 120 lety. Jednalo se konkrétně o motocykl Laurin & Klement Slavia typ B. Jeho řidič Narcis Podsedníček, tehdejší zkušený tovární pracovník, v jeho sedle absolvoval 1 196 kilometrů dlouhou trasu z Paříže do Berlína. Třídenní maraton dokončilo pouze 48 ze 110 startujících, a to především kvůli špatně zpevněným cestám, které měly za následek mnoho defektů. Jako první dorazil do cíle právě český závodní. Vítězem se ovšem nestal, protože po svém příjezdu v nočních hodinách nenašel nikoho z pořadatelů závodu, pouze strážníka, jehož svědectví komisařům nestačilo.
Čas plynul a pro českou automobilku to znamenalo další klíčové milníky na poli motosportu. Před 85 lety se její model Škoda Popular poprvé účastnil legendárního závodu Rallye Monte Carlo a tento model si při své premiéře dojel pro druhé a třetí místo. Na počest tohoto úspěchu vyráběla koncem 30. let automobilka i speciální edici.
A v neposlední řadě si v letošním roce připomíná své jubileum i několik modelů. Před tři čtvrtě stoletím se započala výroba modelu Škoda 1101, lidově přezdívaná jako Tudor. Tento poválečný model, který navázal na dřívější Škodu Popular, nabízel oproti předchozím verzím například novou palubní desku nebo ruční brzdu umístěnou pod volantem. Pětadvacet let silnice brázdí novodobé modely Octavie a podobně neodmyslitelně patří k mladoboleslavské automobilce i novější generace modelu Škoda Superb, ten slaví 20. narozeniny.
Škoda Auto si, i přes dobu pandemie, která tomuto odvětví moc nepřála a která znamenala dokonce 39 dní trvající uzávěru výroby, připsala další obchodní úspěchy u nás i ve světě. Zákazníkům dodala v minulém roce přes milion vozů, což se jí povedlo posedmé v řadě. Na budoucnost firma pohlíží jako na čas k další expanzi i dobu elektromobility.
„Naším cílem je, aby značka Škoda a celá Česká republika, jakožto centrum automobilového průmyslu, z procesu hluboké transformace vyšly posíleny. Proto bychom byli rádi, aby v budoucnu byla gigatovárna na baterie také v České republice,“ nastínil plány do budoucna předseda představenstva společnosti Škoda Auto Thomas Schäfer.
Autor: Lukáš Kuřík
Závody Formule 1 patří k nejsledovanějším sportovním událostem planety. Stávají se při nich ale i nepěkné nehody. Víte, jaké bezpečnostní prvky chrání řidiče F1?
Zdroje: ŠKODA AUTO; ČT 24; Garaz.cz; Auto Horejsek;
Foto: ŠKODA Storyboard,