RECENZE: Žádné velké studio, jen kytara, hlas a temné příběhy o americké samotě

Pokaždé, když se něco snažíte vylepšit, je to nakonec jenom horší. To platí i v případě Nebrasky – šestého studiového alba Bruce Springsteena. Právě o vzniku alba Nebraska z roku 1982 pojednává životopisný snímek Springsteen: Deliver Me from Nowhere, od režiséra Scotta Coopera. Zjistěte, jak se z několika tichých domácích demonahrávek stalo jedno z nejintimnějších a nejsilnějších děl Springsteenovy kariéry.

Zcela nový celovečerní film společnosti 20th Century Studios – Springsteen: Deliver Me from Nowhere vznikl dle stejnojmenné knižní předlohy Deliver Me from Nowhere z roku 2023 od Warrena Zanese. Snímek má přiblížit období, kdy byl mladý hudebník na prahu globální slávy a snažil se smířit s tlakem úspěchu a vyrovnat se svou minulostí. Mladému Bruci Springsteenovi, kterého ve filmu ztvárnil Jeremy Allen White, bylo dvaatřicet let, když se z něj stala rock star obklopená úspěchem a slávou. Po ohromném úspěchu alb Born to Run a The River následovalo období, kdy Springsteen zápasil sám se sebou i s očekáváním okolí. Chvíle plné pochybností zavedli Springsteena zpět na místo, odkud pochází – New Jersey, kde se snažil pochopit, proč ho jeho úspěch tak odcizil od toho, kým byl a odkud pocházel. A právě tady se začal psát příběh alba, které znamenalo klíčové období v Springsteenově životě a dodnes je považováno za jedno z jeho nejvýznamnějších děl.

Osamělý zvuk Nebrasky

Snímek začíná epickým zakončením ročního turné dvojalba The River, po kterém Bruce odjíždí do pronajatého domu v Colts Neck v New Jersey. Požádá svého kytarového technika, aby zakoupil jednoduchý magnetofon, aby si mohl pohrát s některými novými skladbami a aranžemi, aniž by se musel obtěžovat s pronájmem studia. Nešlo o nahrávání zvuku, ale pouze nápadů.

První impulz, který vzbudil v Springsteenovi inspiraci a námět k tvorbě nového alba, se dostavil jednoho dlouhého večera, když v televizi přepínal z jednoho programu na druhý, a v tom uviděl film Terrence Malicka, Zapadákov. Film byl založen na vražedném řádění Charlieho Starkweathera v letech 1957–58 odehrávajícího se převážně v Nebrasce. Starkweatherovy vraždy byly nesmyslné a nahodilost tohoto násilí a neschopnost ho vysvětlit, korespondovala se Springsteenovým vnímáním společenské (ne)spravedlnosti. Springsteen našel v tomto sériovém vrahovi múzu a v návalu inspirace napsal během několika týdnů patnáct písní. Zatímco titulní píseň Nebraska, Atlantic City nebo Johnny 99 jsou čistě námětem románů a filmů, ze kterých rád čerpal, některé další skladby čerpají ze Springsteenovy minulosti. Bruce se často vrací ve svém rodném New Jersey na místa, která mu připomínají těžké chvíle jeho dětství. Do hlavní linky celého filmu vstupují černobílé vzpomínky představující osmiletého chlapce, který zažívá psychické týrání ze strany svého despotického otce. Písně jako Used Cars, My Father’s House a Mansion on the Hill jsou tedy osobní zpovědí čerpající detaily ze Springsteenova vlastního života, zejména z jeho komplikovaného vztahu s otcem.

Jedna z největších rockových hvězd seděla sama v malé ložnici a zpívala

Když konečně jedné noci v roce 1982 nadešel čas nahrávat, Bruce prohlásil, „nemusí to znít skvěle, jen chci, aby to znělo správně.“ Vzniklo tak syrové, temné a intimní album, které Springsteen nahrál sám bez pomoci dalších hudebníků na čtyřstopý magnetofon Portastudio. Springsteen byl přesvědčený, že jeho sbírka písní nahraných na jednu obyčejnou kazetu, kterou nosil několik týdnů neustále ve své kapse, bude potřebovat ještě spoustu úprav. Akustické nahrávky byly zamýšleny pouze jako dema, které plánoval nahrát znovu za doprovodu své kapely E Street Band. Ta měla dát skladbám život, stejně jako mnoho jiným písním, které Bruce napsal sám. Jako například Born in the U.S.A nebo I’m On Fire, u ostatních skladeb to ale vůbec nefungovalo. Bylo to něco neuchopitelného. Pokaždé když se Bruce snažil jednotlivé písně vylepšit, jenom to zhoršil a už nikdy se mu nepodařilo znovu zachytit tu původní atmosféru upřímného zpěvu a strohé hudby.

Nakonec se rozhodl Nebrasku zveřejnit bez příkras. Působilo to sice nedokonale, nedokončeně, ale tyto demonahrávky byly to jediné, co Springsteenovi, v době kdy trpěl depresemi, dávalo smysl. I přes nátlak, aby Nebrasku odložil a vydal raději singl Born in the U.S.A, který zněl v podání kapely E Street Band fantasticky, a měl by dozajista ohromný úspěch, trval na svém. Chtěl vydat album Nebraska, celý příběh, žádné singly. I přesto, že Springsteenovým požadavkům na vydaní alba bez následného turné a jakýchkoli tiskovek, nikdo nerozuměl, ohlas mělo pozitivní.

Nahrávka, která sama o sobě vznikla tak trochu náhodou, je dnes považována za reprezentující dílo Springsteenovy tvorby. Něco, co perfektně zapadlo do sebe a fungovalo to, aniž by Springsteen věděl, co vlastně dělá. Seděl sám v ložnici toho pronajatého domu a zpíval, vyprávěl příběh, který v sobě už dlouho nosil.

Springsteen: Deliver Me from Nowhere není klasickým životopisným dokumentem

Film nabízí nejen hluboký pohled do zákulisí tvorby alba Nebraska, ale i dojemný příběh mezi otcem a synem, který se promítá ze vzpomínek do hlavní linky děje. Oba vedou tiché boje ve své hlavě a touží po spojení, kterého se jim nakonec dostane, aby i nevyslovené mohlo být po letech konečně vyřčeno.

Celý snímek samozřejmě krásně doprovázejí samotné skladby. Hned ze začátku slyšíme legendární Born to Run a dostáváme se přes Nebrasku až po nahrávání Born in the U.S.A ve studiu s kapelou. Herec Jeremy Allen White se role zhostil bravurně a není tajemstvím, že veškeré písně, které ve filmu zazní, sám nazpíval. Na roli se připravoval celé měsíce pod vedením fantastického učitele Erica Vetra. S ním pracoval například i Timothée Chalamet, když se připravoval na roli Boba Dylana ve filmu A Complete Unknown. Eric Vetro, jakožto vokální a hlasový kouč, pomáhal herci napodobit Springsteenův hlas. Jeremy Allen White strávil celé hodiny a dny o samotě v nahrávacím studiu a zpíval Brucovy písničky neustále dokola, dokud nenašel ten správný tón. Stejně jako ten chlápek s kytarou a harmonikou obklopený čtyřmi stěnami o třiačtyřicet let zpátky v pronajatém domě v New Jersey. Právě v tuto chvíli se White cítil být skutečně blízko Brucovi. Kouzlo nebylo v tom znít jako on, ale nazpívat to tak, aby to znělo upřímně a skutečně, aby tomu lidé uvěřili. A to se také podařilo.

Obsadit Jeremyho Allena Whitea do hlavní role nového filmu Springsteen: Deliver Me from Nowhere bylo velmi dobrou volbou. Ovšem to mohou posoudit lidé z řad diváků, kteří zhlédli film za poslední týden v kině, sami. Snímek představuje pouze malou část Springsteenova života, ale možná právě tu nejpodstatnější. Slovy Bruce Springsteena samotného, přezdívaného The Boss, „pokud si chcete poslechnout něco z mé tvorby, co si užijete a bude vás to bavit, poslechněte si cokoliv, ale pokud chcete pochopit mou tvorbu, poslechněte si Nebrasku.“

Autorka: Kateřina Pirožková

Editorka: Anna Pospíšilová


Sledujete rádi snímky o životě hudebních hvězd? Přečtěte si také článek o zmiňovaném filmy Bob Dylan: Úplně neznámý.


Máte rádi naše dobrý zprávy a chtěli byste nás nějak podpořit? Prostřednictvím drobného příspěvku na náš transparentní účet můžete jednorázově či pravidelně pomoci Dobrým Zprávám se i nadále rozvíjet.


Zdroj: www.pitchfork.com, www.20thcenturystudios.com

Foto: www.20thcenturystudios.com

Příspěvek vytvořen 11

Související Příspěvky

Začněte psát hledaný výraz výše a stisknutím klávesy Enter vyhledejte. Stisknutím klávesy ESC zrušíte.

Zpět na začátek
Dobrý Zprávy