Celosvětově uznávaný debut režiséra Leonarda Van Dijla Julie mlčí (2024) byl uveden na letošním festivalu Jeden svět. Snímek, který měl premiéru v sekci Týden kritiky na festivalu v Cannes a stal se belgickým kandidátem na Oscara za nejlepší mezinárodní film, autenticky zobrazuje temné zákulisí vrcholového sportu. Hlavní hrdinkou je nadaná tenistka Julie, která se po tragické události ve své tréninkové skupině ocitá pod tlakem a rozhodne se navzdory okolí mlčet. Film tak zkoumá vnitřní dilemata postavy a otevírá téma psychické péče o sportovce.
Příběh začíná scenérií na kurtu. Panuje zde ticho, přerušované pouze odrazy tenisových míčků a občasnou promluvou svěřenců elitní belgické akademie Les Hirondelles. Napjatá atmosféra a absence jednoho z klíčových trenérů však jasně naznačují, že se stalo něco vážného. Brzy začíná vyšetřování, ale šestnáctiletá Julie, která měla díky svému talentu k trenérovi Jeremymu nejbližší vztah, zůstává potichu. Julie mlčí je debutový film belgického režiséra Leonarda Van Dijla, který s pečlivým vedením přivedl mladé herce k působivým výkonům. Tento komorní, ale o to víc intenzivní snímek, na jehož tvorbě se podílela i slavná tenistka Naomi Ósaka jako odborná konzultantka, se zaměřuje na bolestivá témata, která jsou vyjádřena formou, kde ticho převyšuje jakýkoli dialog.
Jemné herecké výkony oživují intimní snímek
Melancholická a mlčenlivá forma v intimním dramatu skvěle funguje. Postupem času se mírným tempem dostáváme do nitra hlavní hrdinky, kolem které se celý film odehrává. Objevujeme její strasti a palčivé problémy, vyrovnávání se s nepříjemnými zážitky a taky hledání duševní pohody a cesty, jak skloubit tenis s osobním životem. Hlavní představitelka Tessa Van den Broeck podává svou roli autenticky, a je tak největším pilířem celého snímku. Bravurně si poradila s jemným naznačováním těžkostí, kterými si její postava prochází a výborně se předvedla i v rámci neuvěřitelných sportovních výkonů, jež ona sama předvádí. Skvěle ji však doplňují i další herci představující její známé z tenisového prostředí, rodinu i kamarády ze školy. K vyzdvihnutí je třeba zmínit interakce mezi hlavní představitelkou a její matkou, empatičtějším náhradním trenérem, a především se samotným předchozím trenérem Jeremym, kde by se atmosféra dala krájet hlavně skrz scénu, ve které jsme mohli vnímat především barvy jejich hlasů a způsoby vyjadřování. Herecké výkony podporují silnou myšlenku celého snímku a dokazují, jak je autentičnost v intimním sportovním dramatu důležitá.
Velkou součástí je i technická preciznost a pomalejší tempo
Co se týče technické stránky, je třeba vzdát hold kameře, která pracuje s tlumenou barevností, což jen podtrhuje stísněnou atmosféru filmu a pomalu odhaluje vnitřní svět postavy a umožňuje divákovi postupně odkrývat emocionální stav mladé dívky. Pomalé tempo a střih filmu jsou účelně zvoleny tak, aby podporovaly introspektivní povahu příběhu, aniž by ztrácel na napětí. V jistých momentech by však neuškodilo ubrat někdy plíživé rychlosti, konkrétně na začátku filmu, kdy nějakou dobu trvá, než v příběhu pokročíme, což může některé diváky lehce odradit. Přesto snímek neztrácí na kvalitě a z hlediska technické formy je precizní a efektivně slouží k dosažení zamýšleného emotivního a psychologického efektu.
Režisér Leonard Van Dijl předvedl, jak má vypadat celovečerní debut, který rozhodně spoustě lidem otevřel téma důležitosti psychické stránky mladých sportovců, která souvisí s jejich výkony, a jak je nezbytné o palčivých problémech mluvit a nebát se poprosit o pomoc své blízké. Oficiálně bude snímek uveden v českých kinech 10. dubna distribuční společností Artcam a rozhodně stojí za zhlédnutí.
Autorka: Anna Sládková
Editorka: Anna Pospíšilová
Ještě stále máte příležitost se tento týden zúčastnit festivalu Jeden svět. Více informací zjistíte v naší pozvánce.
Máte rádi naše dobrý zprávy a chtěli byste nás nějak podpořit? Prostřednictvím drobného příspěvku na náš transparentní účet můžete jednorázově či pravidelně pomoci Dobrým Zprávám se i nadále rozvíjet.
Zdroj: jedensvet.cz, csfd.cz, artcamfilms.cz
Foto: csfd.cz, artcamfilms.cz, totalfilm.cz