Konec dominance ve Formuli 1? Verstappenův titul by mohl být jeho posledním

Drama do poslední chvíle. Asi tak by se dalo shrnout počínání dvaceti čtyř jezdců Formule 1 v uplynulé sezóně. Někteří se konce ročníku nedočkali, jiní se naopak připojili až v průběhu. Jisté ale je, že si počtvrté v řadě sáhl na titul mistra světa Max Verstappen. Daleko k tomuto úspěchu neměl ale ani Lando Norris, který svými výkony vyústění sezóny ještě pořádně zdramatizoval. Úspěch slavil alespoň v pohárů konstruktérů se svým týmem McLaren, tady mu ale šlapali na paty jezdci Ferrari.

Psal se rok 2013. Mladý a sebejistý jezdec Sebastian Vettel vybojoval v Red Bullu svůj čtvrtý a poslední titul v kariéře. Že vám to zní povědomě? Tato jízda totiž až příliš nápadně připomíná tu, na jejímž potencionálním konci právě nyní stojí mistr světa z Nizozemska Max Verstappen. Přitom úvod sezóny vypadal pro tohoto stále mladého jezdce velmi nadějně. Po boku Sergia Péreze si připisoval na své konto jedno vítězství za druhým. Už po třetím závodě ale začínalo být jasné, že to Nizozemec nebude mít tak jednoduché. Na povrch se drala nová superstar šampionátu.

Návrat šampiónů

Brit Lando Norris pořádně zamíchal kartami celého ročníku. Spolu s nastupující formou týmu McLaren mu po šesti závodech přistálo první vítězství do klína. A rozhodně nebylo poslední. Zcela zaslouženě si mladík na své konto připsal první místa nakonec rovnou čtyřikrát. Mohlo jich být ale mnohem více. I přes výsledný zisk titulu v šampionátu konstruktérů je tady totiž jedna velká kaňka na představení McLarenu v uplynulém ročníku. Nemalý počet strategických zaváhání byl v období léta klíčový a stál tým z Wokingu nespočet bodů a možná i jezdecký titul mistra světa.

Mimo jiné šlo právě o dlouhodobou neschopnost určit týmovou jedničku. Tuto paseku natropil svému týmu pobočník Brita Oscar Piastri. I mladík s exotickým příjmením z exotické Austrálie si připsal na své konto úvodní dvě vítězství. Kromě nižšího věku ho ale od Norrise dělí také role v týmu. Vzhledem k menšímu počtu bodů mu byla nakonec přidělena role týmové dvojky. Mistr světa nižší soutěže Formule 2 z roku 2021 si ale svými výkony rozhodně vybudoval působivé renomé a lze tak očekávat, že si dominantní roli bude chtít přiklonit na svou stranu.

Věčně nešťastné Ferrari

Fanouškům vzpínajícího se koně opět zbyly pouze oči pro pláč. Po až nervy drásající sezóně 2022, kdy Ferrari přišlo o jasné vedení v šampionátu, to opět vypadalo, že by se mohlo týmu z Maranella blýskat na lepší časy. Scénář však byl tentokrát opačný. Vstup do sezóny byl spíše v roli druhého až třetího nejrychlejšího týmu. Po výhře Carlose Sainze Jr. na australské půdě se ale začínala rýsovat zajímavá proměnná, která mohla vést potencionálně k lepším zítřkům. Vítězství Španěla přišlo navíc krátce po jeho operaci slepého střeva. I tímto výkonem tak dokázal všem, že by si místo v královně motorsportu jednoznačně zasloužil i nadále.

Před začátkem samotného ročníku totiž obletěla svět zpráva, že se k Ferrari od roku 2025 připojí sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton. Tento britský veterán tak vytlačil z týmu syna dvojnásobného mistra světa v rallye Carlose Sainze staršího. Ani monacký jezdec Ferrari Charles Leclerc si ale v sezóně nevedl vůbec špatně. Připsal si tři výhry, z toho dvě na obou domácích okruzích, tedy Monaku a italské Monze. Tyto výkony tak vedly stáj Ferrari až k napínavému finále v Abu Zabí, kde mohl italský tým vybojovat titul konstruktérů po šestnácti letech. Ztráta 21 bodů ale byla pro Italy příliš, a tak se z výhry radoval právě McLaren.

Pojďme si popovídat o Red Bullu

„Jedu sezónu jak Verstappen.“ Když známý český interpret Viktor Sheen použil tato slova v jedné ze svých skladeb, rozhodně nereferoval na počínání mistra světa v této sezóně. I přesto, že nakonec skončil celkově první, rozhodně se nejednalo o takovou dominanci, jakou mnozí očekávali. Po rekordním ročníku 2023, kdy jezdec Red Bullu jednoznačně rozdrtil zbytek startovního pole devatenácti výhrami z dvaadvaceti možných, přišel úpadek již v brzké fázi sezóny. Klíčový zlom nastal právě v Rakousku, na domácí trati výrobce známého energetického nápoje. Po nehodě s Norrisem v souboji o první místo v závěrečných momentech Velké ceny nakonec vyhrál jiný Brit, George Russell z Mercedesu.

Po tomto incidentu přišla dlouhá výkonnostní propast, kterou ukončil nizozemec až po jedenácti závodech v Brazílii. Co ale vedlo k tak významnému úpadku šampiónů? Mimo jiné mohlo jít i o odchod známého inženýra Adriana Neweyho. Tento Brit byl s týmem od samotného počátku, na začátku tohoto roku ho ale zlákala nabídka Aston Martinu a spolupráce dvojnásobným šampiónem Fernandem Alonsem. Rakouský tým tak čekají nepěkné vyhlídky spojené s nadcházející sezónou.

Peníze vládnou světu

A jak to, že jsme zatím nezmínili úspěchy druhého jezdce Red Bullu? Důvod je celkem prostý. Výkony Sergia Péreze byly v této sezóně přímo zlověstné. Po boku mistra světa si tento Mexičan nepřipsal na své konto ani jedno vítězství, jako jediný z elitní osmičky jezdců. Na pódium se navíc probojoval naposledy v páté Velké ceně, jenž se odehrála v Číně. Není tak divu, že se již v půlce sezóny spekulovalo o jeho nahrazení Australanem Danielem Ricciardem ze sesterského týmu VCARB (Visa CashApp RB).

Nakonec ale bylo všemu jinak. Pérez prodloužil svou smlouvu se stájí do roku 2026, naopak staršího Ricciarda nahradil v týmu talentovaný Novozélanďan Liam Lawson. Markantně horší výkony jezdce z Mexika mohli zamaskovat sponzoři Péreze, kterých rozhodně není málo. Spolu s nimi se hrnou do týmu velké peníze. Strategie tzv. platících jezdců byla v posledních letech typická spíše pro týmy z druhé půle pořadí, i přesto se ale tento nešvar dostal i do jedné z největších stájí tohoto motorsportu.

Nyní to však vypadá, že vedení tohoto kroku lituje. Sám šéf stáje Christian Horner se nechal slyšet, že „v minulých letech byl pro nás skvělým jezdcem, ale momentálně je v takové situaci, která se ani jemu nelíbí.“ Ani přes toto tvrzení ale není odchod Mexičana jistý, sám totiž zarputile tvrdí, že smlouvu přece má a za tým jezdit bude. I přesto, že je sestava červených býků potvrzená, je stále ve hvězdách, kdo vlastně vedle Verstappena příští rok usedne.

Stříbrné šípy minuly terč

Své momenty slávy si užil i Mercedes. Tato německá stáj ale nakonec skončila pouze čtvrtá, s výraznou bodovou ztrátou na třetí Red Bull. Čtyři vítězství je sice úctyhodný výkon, ani to ale nezalepí velkou díru po zašlé slávě. Ta navíc nyní upadne ještě více. S týmem se totiž loučí právě Lewis Hamilton, který byl s Mercedesem spojován posledních dvanáct let. Jméno Hamilton je známé i mimo motoristický rybníček, lze tak očekávat velký odliv podporovatelů právě k Ferrari, kam Brit míří. Na jeho místo naopak usedne teprve osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli. Ano, usoudili jste správně, jedná se o Itala. Tento fakt tak jen dodává pocit paradoxu celé této výměně. I přesto, že v uplynulém ročníku Formule 2 skončil celkově až šestý, očekávají se od tohoto Itala, pod školou profesně staršího George Russella, velké věci.

Každý milion se počítá

Lítý boj probíhal i o příčky nižší. Jako nejlepší z nejhorších nakonec vyšel Aston Martin. Jeho páté místo je sice úctyhodné, na začátku minulé sezóny to ale vypadalo, že by nejstarší jezdec na startovním poli, Fernando Alonso, mohl bojovat o titul. Spolu se synem šéfa stáje Lancem Strollem ale nakonec na lepší, než páté místo nedosáhli. Jako nejlepší z nejhorších nakonec skončil známý Španěl i v poháru jezdců. Spolu s devátým místem utekl svému týmovému kolegovi o celých 46 bodů. Pro porovnání, sám Alonso jich získal sedmdesát. Týmový kolega z Kanady má ale díky postavení svého otce místo v podstatě jisté, a nelze tak očekávat, že by na jeho místo měl v dohledné době usednout kdokoli jiný.

O malý francouzský zázrak se postaral dvojice v týmu Alpine. Tato francouzská stáj byla na začátku sezóny bezkonkurečně nejpomalejší, díky šokujícímu druhému, respektive třetímu místu Francouzů Pierra Gaslyho a Estebana Ocona ve Velké ceně Brazílie se tým z Enstonu umístil na celkově šestém místě. Právě druhý jmenovaný odchází k americkým rivalům, stáji Haas, která skončila pouhých sedm bodů za týmem reprezentující zemi galského kohouta. Nutno uznat, že se nejedná o odchod nikterak oplakávaný, spíše naopak. Vznětlivý Francouz neměl s Alpinem zrovna nejšťastnější vztah, není tak divu, že s ním tým rozvázal smlouvu ještě před poslední zastávkou v Abu Zabí a nahradil ho dosavadním rezervním jezdcem, Australanem Jackem Doohanem, který Ocona nahradí i v nadcházející sezóně. Lze očekávat, že tento odchod prospěje oběma stranám.

Co že je to kilometr?

Od amerického Haasu se v této sezóně nic jiného než pomyslné zmrtvýchvstání ani neočekávalo. Duo tvořené zkušeným Dánem Kevinem Magnussenem a ještě více profesně starším Němcem Nicem Hülkenbergem se ale tento úkol podařilo završit úspěšně. I přesto se ale oba s týmem loučí, Dán opouští královnu motorsportu dokonce úplně. Po boku Ocona od příští sezóny uvidíme juniora Ferrari Olivera Bearmana. Tento mladík navíc do šampionátu nahlédl v uplynulé sezóně již třikrát. Jednou nahradil indisponovaného Sainze, dvakrát pak Kevina Magnussena. Ten se mimo jiné musel vypořádávat i se stopkou za dvanáct trestných bodů, které nasbíral jako úplně první jezdec v historii.

Formuli 1 ale v průběhu sezóny opustila i druhá americká stopa. Odchovanec Williamsu Logan Sargeant se ani po prodloužení smlouvy vývojově neposunul vpřed a tak se nevyhnutelné stalo skutečností. Na konci srpna byl nahrazen překvapivou volbou v podobě Argentince Franca Colapinta. Pomyslnou náplastí za tuto ztrátu se ale zaoceánským fanouškům stala zpráva o příchodu nového týmu. Není jim nikdo jiný, než Cadillac, který by se měl stát jedenáctým týmem v roce 2026.

Škatulata, hýbejte se

O pár bodů méně získal sesterský tým rudých býků VCARB. Tým s nejasným významem zkratky RB v názvu mění jezdeckou sestavu pravidelně, stejně jako u přední vlajkové lodi výrobce energetických nápojů mají ale jednu stálici. Japonec Júki Cunoda se připojil k týmu již pod jeho starším názvem AlphaTauri, po jeho boku se navíc vystřídali už čtyři jezdci. Krátká kariéra nizozemce Nycka de Vriese ve F1 je ta tam, stejný osud nakonec potkal i zkušeného Australana Daniella Ricciarda.

Jak už víte, v půlce sezóny ho nahradil Lawson. Stalo se tomu tak poté, co se tým rozhodl, že matador sportu již nemá stáji co nabídnout a rozhodl se zaměřit na mládí. Pro příští sezónu navíc visí otazník rovnou nad oběma jezdci. Jeden z nich by totiž mohl nahradit Péreze v Red Bullu, Lawson navíc zatím ani nemá prodlouženou smlouvu pro následující ročník. Pro tuto druhou Italskou stáj se tak jedná o poměrně nepříjemnou situaci.

Nekonečné trápení

Před začátkem sezóny přešel tým Alfa Romeo opět pod známou značku Sauber. K tomuto legendární názvu přibyla i neslušivá jména sponzorů. Nakonec z toho vznikl název v podobě Stake F1 Team Kick Sauber. Stejně nelichotivé byly nakonec i výsledky. Na první body si musela tato švýcarská stáj počkat až do předposlední zastávky v Kataru. Spolu s mizernými výkony nebyli příliš kvalitní ani představení obou z jezdců. Není tak divu, že tým a nakonec i celý sport opouští Číňan Čou Kuan-jü a Fin Valtteri Bottas. V týmu je nahradí zmíněný Hülkenberg a čerstvě korunovaný šampión Formule 2 Gabriel Bortoleto. K tomuto Brazilci vzhlíží celý národ, který doufá, že po nespočtu let konečně navrátí titul i do této historicky úspěšné země.

O nic lépe si nevedl ani Williams. Legendární stáj, pojmenovaná po jejím zakladateli, se drží několik let šňůry ne příliš oslnivých výkonů, které zatím nemají konce. Spolu s šestým místem z minulé sezóny to již vypadalo, že by se mohlo této britské stájí blýskat na lepší časy, opak byl ale nakonec pravdou. Thajec Alexander Albon sice posbíral většinu bodu týmu, spolu s pozdějším příchodem Franca Colapinta, jenž byl výrazně rychlejší než jeho předchůdce Sargeant, ale zkrátka neměl tým kde více bodů získat.

Návrat české naděje

Pro českého fanouška ale přišla nejvýznamnější zpráva až po samotném konci sezóny. Den po posledním závodě totiž oznámil podpis nové smlouvy ve Formuli 2 závodník Roman Staněk. Tento český jezdec ukončil svou smlouvu ve stejném šampionátu v trápícím se Tridentu předčasně již v srpnu, i přes výhru v úvodu ročníku nakonec skončil celkově až dvaadvacátý. Možná o to překvapivější bylo zjištění, když mladá česká naděje oznámila, že bude jezdit v příštím ročníku za stáj Invicta Racing, současném držiteli obou titulů. Lze tak očekávat, že bychom s trochou štěstí mohli tohoto jezdce vidět za pár sezón i v té soutěži nejvyšší.

Autor: Patrik Hlaváč


Jako fanoušci Formule 1 si určitě budete chtít přečíst také článek o legendě F1 Ayrtonu Sennovi.


Máte rádi naše dobrý zprávy a chtěli byste nás nějak podpořit? Prostřednictvím drobného příspěvku na náš transparentní účet můžete jednorázově či pravidelně pomoci Dobrým Zprávám se i nadále rozvíjet.


Zdroj: f1.com, fiaformula2.com

Foto: Wikimedia Commons, McLarenf1 (X), invictaracing (Facebook)

Příspěvek vytvořen 15

Související Příspěvky

Začněte psát hledaný výraz výše a stisknutím klávesy Enter vyhledejte. Stisknutím klávesy ESC zrušíte.

Zpět na začátek
Dobrý Zprávy