Poněkud kontroverzní pravidlo, které vydrželo v platnosti jen krátce. Mezinárodní automobilová federace (FIA) přišla s novým opatřením, které jezdcům zakazovalo používat nadávky a sprostá slova během celého závodního víkendu, přičemž se zákaz vztahoval i na rádiovou komunikaci. Pravidlo se však nesetkalo s velkým pochopením, a to ani mezi samotnými jezdci, ani mezi fanoušky.
„Já odpovídám, neříkám toho moc, ale odpovídám,“ ukončil po závodě tiskovou konferenci Max Verstappen, známý tím, že si z autority FIA příliš těžkou hlavu nedělá. Novinářům řekl, že pokud chtějí, můžou v rozhovoru pokračovat, nicméně bude tisková konference pokračovat mimo dohled FIA.
V momentě, kdy se nová pravidla pro sezónu dostala na veřejnost, nezpůsobily největší rozruch technické změny, ale právě omezení týkající se vyjadřování jezdců během závodního víkendu.V dnešní době je pro PR oddělení týmů klíčové, aby bylo vše uhlazené a korektní. Pryč jsou doby, kdy si jezdci mohli dovolit mluvit otevřeně a bez příkras. Jako například Kimi Räikkönen, známý nejen svými jezdeckými dovednostmi, ale také svérázným vystupováním v médiích. Přitom jezdci nikdy nebyli přehnaně sprostí. K ostrým slovům se obvykle uchýlili až ve chvílích, kdy cítili křivdu, například po nečistém manévru soupeře.
Chce snad FIA, aby z Formule 1 zmizela veškerá autentičnost? Pokud by se podobná absurdní pravidla skutečně prosadila, mohlo by to vést k tomu, že jezdci omezí kontakt s médii na minimum, tiskové konference se smrsknou na jednoslovné odpovědi a upřímné emoce uvidíme jen v médiích jejich domovských zemí. To by poškodilo nejen fanoušky, ale nakonec i samotnou FIA, která by těžko hledala cesty, jak jezdce znovu otevřít veřejnosti.
Nejvíce na sebe v této situaci upozornil právě Max Verstappen, který dostal trest v podobě veřejně prospěšných prací za to, že během pozávodní konference označil svůj monopost slovem „fucked“. Ostatní piloti si z celé situace dělali legraci, ale zároveň byli opatrní, aby je nepotkal podobný postih za každou emotivní reakci. Max si nikdy nebral servítky a jeho projev mnozí vnímali jako aroganci. Z mého pohledu se však na jeho přístupu odráží tvrdá výchova jeho otce a důraz na to, že druhé místo je prvním poraženým. Max za ta léta vyrostl v silného jezdce, který se nebojí ozvat proti nesmyslným omezením. Ano, býval divoký, ale kdo by nebyl, když se v sedmnácti letech dostane do Formule 1?
Sám čtyřnásobný mistr světa Sebastian Vettel kdysi trefně poznamenal, že největší nevýhodou jezdců je mikrofon u úst. Ten slouží primárně ke komunikaci mezi jezdcem a inženýry na boxové zídce, ale v emocemi nabitých chvílích zachytí i výbuch frustrace. Vettel také správně upozornil na rozdíl oproti například fotbalu – tam hráči mikrofony nemají a nikdo neřeší, co na hřišti vykřiknou. A s touto myšlenkou souhlasím. Sport bez emocí je sterilní, odtažitý a nepřirozený. Chci vidět, co jezdci cítí. Chci slyšet jejich radost i vztek. To je součástí toho, proč Formuli 1 milujeme.
Naštěstí si FIA uvědomila, jaké důsledky by striktní zákaz mohl mít, a pravidla upřesnila. Nadávky zůstávají nepřípustné na veřejných akcích, tiskových konferencích a v rozhovorech, ale pokud jezdec v emocích „ujede“ v týmovém rádiu, nebude za to penalizován. Samozřejmě i týmová rádia mají svá pravidla. Jezdec nesmí úmyslně poškozovat jiného závodníka ani vyvolávat konflikty, ale drobné emotivní výbuchy jsou akceptovány.
Nechte nám nadávky. Nechte nám emoce. Nechte nám pravou radost i frustraci. Sport nejsou jen čísla a strategie. Je to především příběh lidí, kteří si sáhnou na dno. A právě to je důvod, proč Formuli 1 sledujeme. Protože v každém z těch pilotů vidíme i kousek sebe.
Autorka: Kateřina Halenková
Editorka: Barbora Lahučká
Přečtěte si také náš březnový článek o všech novinkách, které do světa Formule 1 přinesla sezóna 2025.
Máte rádi naše dobrý zprávy a chtěli byste nás nějak podpořit? Prostřednictvím drobného příspěvku na náš transparentní účet můžete jednorázově či pravidelně pomoci Dobrým Zprávám se i nadále rozvíjet.
Foto: x.com/@wtf1official, x.com/@FastestPitStop, x.com/@a_naraba, YouTube.com/