Bezodpadové řešení má budoucnost. Britské Aldi testuje ekologický modul české firmy

Maloobchodní řetězec Aldi má ve Velké Británii zatím 970 supermarketů a stále otevírá další. Jeden, který firma otevřela letos v září ve městě Leamington Spa, má být o něco šetrnější k životnímu prostředí. Pomoci má k tomu modul české společnosti Miwa, který nabízí bezodpadové nakupování kávy, různých oříšků nebo semínek do opakovaně použitelných nádob. Cílem modulu je snížit průměrné emise oxidu uhličitého o dvě třetiny oproti ostatním supermarketům.

Modul funguje podobně jako prodejní automat. Rozdíl je v tom, že veškeré produkty uvnitř jsou bez obalu. Při nákupu si nejprve zákazník zváží svoji prázdnou nádobu, do které bude chtít výrobek dát. Sám si zvolí, jaký typ produktu chce koupit, ten se mu poté vysype do nádoby. Produkt zváží a na pokladně zaplatí.

Prvotní spolupráci měla společnost Miwa s Aldi začít už na podzim roku 2021, tu však nevyhnutelně posunul covid. Nějakou dobu proto testovala firma modul pouze interně. V letošním roce se rozhodla projekt bezodpadového řešení uvést do provozu v novém obchodě nedaleko své britské centrály.

V minulosti spolupracovala Miwa například s nizozemským řetězcem Albert Heijn nebo s jeho tuzemskou verzí Albert. „V Británii jde zatím o pilotní spolupráci. Je pro nás velice důležitá, protože Aldi má jen ve Velké Británii téměř tisícovku obchodů,“ říká výkonný ředitel společnosti Miwa Mirek Lizec. „Velká Británie je v bezobalovém prodeji o kousek dál než například Nizozemsko nebo Česko. Ale ne o moc, celý obor je všude v Evropě pořád v plenkách,“ dodává.

Projekt podporuje obchodní řetězec také finanční motivací pro zákazníky. Na potraviny prodávané do vlastních nádob totiž Aldi poskytuje slevy. „Úspěch a implementace v dalších tamních obchodech závisí na tom, jak zareagují zákazníci a také jak komfortní a efektivní bude náš systém pro zaměstnance obchodu. Čísla po prvním měsíci provozu zatím vypadají velice dobře,“ uvádí Lizec.

Řešení společnosti je založeno primárně na opakovaně použitelných standardizovaných kapslích – kolujících mezi obchody, servisním centrem a výrobci – a na maximálním využití chytrých dat. Jedna taková kapsle během svého životního cyklu ušetří téměř dva tisíce kusů jednorázových obalů. Důležitým faktorem pro obchodníky je také fakt, že jim systém snižování emisí nijak nenarušuje jejich dosavadní logisticko-operační procesy, a naopak jim přináší ekonomickou i ekologickou výhodu. „Řetězce testují, co jim bude fungovat. Zvětšuje se také tlak veřejnosti na ekologické nakupování, což se postupně projevuje i v legislativních požadavcích,“ zmiňuje Mirek Lizec.

Miwa má kromě Aldi rozjednané spolupráce také s dalšími obchodními řetězci, ve kterých by svůj systém chtěla v budoucnu zavést. „Roste shoda na tom, že hory odpadu spojené s jednorázovými obaly nejsou v pořádku, a výrobci potravin i řetězce na to musejí a často i chtějí reagovat,“ konstatuje Lizec.

Přínosu společnosti si navíc všimli na Světovém ekonomickém fóru. Tím byla v letošním roce Miwa vybrána mezi takzvané „Technology Pioneers“, tedy společnosti přicházející s novými technologiemi a inovacemi, které mají významný dopad na podnikání i společnost jako takovou. Totéž ocenění v minulosti získaly například společnosti jako Twitter, Google, nebo Airbnb.

Autor: Vojtěch Kudela


Také řetězec Lidl se rozhodl bojovat proti nadbytečnému množství plastových obalů, a to tak úspěšně, že svůj původní cíl splnil o celé tři roky dříve.


Máte rádi naše dobrý zprávy a chtěli byste nás nějak podpořit? Prostřednictvím drobného příspěvku na náš transparentní účet můžete jednorázově či pravidelně pomoci Dobrým Zprávám se i nadále rozvíjet.


Zdroj: Mirek Lizec, Miwa Technologies a.s.
Foto:  Miwa Technologies a.s., Aldi Press Centre, productsofchange.com

Příspěvek vytvořen 7

Související Příspěvky

Začněte psát hledaný výraz výše a stisknutím klávesy Enter vyhledejte. Stisknutím klávesy ESC zrušíte.

Zpět na začátek
Dobrý Zprávy