Letošní hit Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech míří do kin. Sbormistr není jednoduchým snímkem, v dramatu odehrávajícím se v devadesátých letech se dětská naivita snoubí se zneužíváním moci. Snímek režiséra Ondřeje Provazníka se volně inspiruje kauzou kolem sboru Bambini di Praga, jehož sbormistr sexuálně zneužil desítky svých sboristek.
Kam až může zajít zneužívání moci? Pokud jste přišli do kina s tím, že chcete zjistit, co se dělo za stěnami pražského dívčího pěveckého sboru Bambini di Praga, musím vás zklamat. Soudní procesy ani nekonečné výslechy ve filmovém snímku nenajdete.
Sbormistr je velmi citlivým počinem, který se spíše než na predátora soustředí na dívčí protagonistku. Tou je třináctiletá Karolína (Kateřina Falbrová), jejíž optikou sledujeme dění v proslulém dívčím sboru Canticella. O své místo se však nejdříve musí zasloužit, vzorem jí je starší sestra Lucie (Maya Kintera), která coby patnáctiletá sboristka sklízí se skupinou jeden úspěch za druhým.
Na filmovém plátně se průběžně objevuje i sbormistr Vítězslav Mácha (Juraj Loj), působí ale spíše jako entita v pozadí, o které se více dozvídáme až skrze dívčí klevetění. Mácha je, i přes svou autoritářskou povahu, u dívek oblíbený, především pro jeho charismatický zjev.
V momentě, kdy se Karolína z přípravky na Máchův popud dostává za sestrou do souboru patnáctiletých dívek, spouští se kolotoč sourozenecké závisti a boje o sbormistrovu pozornost. O ni ostatně usiluje i zbylých osmadvacet dívek, mimo jiné také proto, aby se dostaly do užšího výběru na zájezd do Spojených států.
Právě onen osudný zájezd příběh o někdejší dívčí nevinnosti uzavírá. Pomyslnou tečku za ním ale nikdy neudělá, zůstává otevřený, ostatně jako osudy desítek dalších obětí, kterým se spravedlnosti nikdy nedostalo.
„Na konci natáčení jsem tak trochu dospěla“
Pro představitelku Karolíny se jednalo o debutový film. O jejím hereckém výkonu se ale na karlovarském filmovém festivalu ještě dlouho mluvilo a není se čemu divit, Kateřina se své role zhostila s maximální citlivostí. V době natáčení se nacházela ve stejném věku jako její filmová postava, i přes komplikované téma nicméně dokázala až neuvěřitelně zachytit pocity, které musela mladá Karolína zažívat. „Na konci natáčení jsem tak trochu dospěla,“ prozradila protagonistka v pořadu Vlna Rádia Wave.
Sama herečka tvrdí, že se musela s tématem sexuálního násilí a zneužívání moci pečlivě seznámit. Nápomocen jí byl nejen režisér Ondřej Provazník, ale i koordinátorka intimních scén a herecká koučka Martina Čurdová, která byla na place přítomná po celou dobu natáčení.
Na svou roli se musel pečlivě připravovat také Juraj Loj, který ztvárnil roli sbormistra Máchy. Cestu si ke své postavě nakonec našel přes dirigování, které se učil osm měsíců. „Když jsem se jednou před holky postavil a ony zpívaly, jak jsem dirigoval, tak to bylo hrozně opojné. Člověk má pocit, že drží ty otěže a dokáže s nimi manipulovat, to byla metoda, kterou jsem si vytvořil,“ nechal se Loj slyšet v debatě k filmu Sbormistr na karlovarském festivalu.
S dívkami hraje Lojova role jakousi psychologickou hru ve stylu „cukr a bič“. Projev manipulace můžeme sledovat v jedné ze scén, kde Karolínu nejdříve zahrnuje lichotkami, a vzápětí jí ztropí scénu před celým sborem. Drama se ale spíše než na expresivní scény soustředí na pohledy mezi sbormistrem a jeho svěřenkami. Jako by nám po celou dobu napovídaly, že se něco musí stát…
Kauza, která otřásla českou společností
Ač je film volně inspirovaný skutečnými událostmi, ve snímku je ukázána pouze modelová situace celého příběhu, který byl v realitě mnohem drsnější. Kauza dívčího pěveckého sboru Bambini di Praga patřila ve své době v tuzemsku k těm vůbec nejviditelnějším. Vypukla v roce 2004, policie tehdy zatkla vedoucího sboru Bohumila Kulínského, který ho vedl od svých osmnácti let. Mezi lety 1984 až 2004 měl Kulínský zneužít na devětačtyřicet svých svěřenek, některým z nich nebylo ani patnáct let. V roce 2009 byl odsouzen k pěti a půl rokům vězení, soud ho uznal vinným z devatenácti skutků pohlavního zneužívání dívek. V roce 2011 byl podmínečně propuštěn.
Autorka: Johana Snášelová
Editorka: Barbora Lahučká
Máte rádi naše dobrý zprávy a chtěli byste nás nějak podpořit? Prostřednictvím drobného příspěvku na náš transparentní účet můžete jednorázově či pravidelně pomoci Dobrým Zprávám se i nadále rozvíjet.
Dobrý zprávy často nabízejí filmové recenze. Neutekl vám třeba fiktivní biografický příběh maďarského architekta ověnčený mnoha cenami? Přečtěte si recenzi snímku Brutalista.
Foto: Sbormistr (Instagram)