Fast fashion vládne již několik let obchodům s oblečením. Je levná, dostupná, lákavá a máme ji všude na očích. Nové kolekce přicházejí každých pár týdnů, rychle reagují na módní trendy a ceny jsou až směšně nízké. Oblečení tak často kupujeme bez rozmyslu, jen proto, že je „zrovna v módě“. A stejně rychle, jak se dostane do skříně, z ní také mizí. Dá se tomuto začarovanému kruhu vůbec vyhnout?
Teoreticky ano. Existují second handy, swapy, lokální značky, udržitelné obchody i půjčovny. Jenže ne každý má čas, energii nebo peníze hledat alternativy. Fast fashion je jednoduchá. Systém je postavený tak, aby byla tím nejpohodlnějším řešením.
Ani já sama se fast fashion neumím vyhnout. Móda mě baví, ráda sleduji trendy a občas zkrátka neodolám kousku, který na mě vyskočí v obchodě nebo online. A i když se snažím nakupovat vědomě, chodím do second handů a dávám šanci starým věcem, ne všechno, co hledám, tam skutečně najdu.
Nový trendy jdou ruku v ruce se sociálními sítěmi, právě ty totiž rychlost trendů podporují nejvíce. Možná jste také zaznamenali postavičky Labubu, které hýbou internetem. Někteří je nenávidí, jiní je milují. Jejich popularita spočívá především v tom, že nikdy nevíte, kterou postavičku Labubu si v krabičce pořizujete. Mají roztomile děsivý vzhled, a i když vypadají jako hračka pro děti, většina jejich fanoušků je mezi dospělými. Můžete je vidět po městě připnuté na kabelkách. Pravé Labubu je obtížnější sehnat, tudíž se v mnoha obchodech vyskytuje velké množství napodobenin. Ale co s těmito postavičkami bude, až pomine jejich popularita? Pravděpodobně skončí doma v šuplíku. Před Labubu měli pozornost Sony Angel, které fungují na stejném principu, ale místo příšerky se jedná o andělíčky s barevnými čepičkami a roztomilým vzhledem.
Ještě v době mládí našich rodičů na světě nebyla taková nadprodukce oblečení a kdo chtěl mít originální kousek, tak si ho většinou musel ušít sám. Hezký kousek oblečení byl považovaný za vzácnost. Ceny oblečení jsou téměř stejné, jako před lety, což je až neskutečné při porovnání s tehdejšími a dnešními platy.
Vyhnout se fast fashion a trendům úplně je dnes spíš ideál než dosažitelná realita. Ale i malá změna v našem chování má smysl. Udržitelnost není o dokonalosti, ale o snaze. Každé rozhodnutí se počítá, i to, že si nákup příště promyslíme a zamyslíme se nad tím, jestli ten kousek opravdu potřebujeme a využijeme ho anebo nás po prvním použití omrzí. Z mé zkušenosti doporučuji Vinted, a to jak na nákup oblečení z druhé ruky, tak na prodej toho, co se nám doma válí zbytečně ve skříni, ale někomu jinému ještě může posloužit.
Nemyslím si, že bychom si měli něco úplně zakazovat, ale měli bychom zapojit trochu rozvahy do nakupování.
Autorka: Nikola Jeřábková
Editorka: Anna Pospíšilová
Pokud se zajímáte o udržitelnost, přečtěte si také, co všechno se dá vytvořit z odpadků v podání studia Novavita Design.
Máte rádi naše dobrý zprávy a chtěli byste nás nějak podpořit? Prostřednictvím drobného příspěvku na náš transparentní účet můžete jednorázově či pravidelně pomoci Dobrým Zprávám se i nadále rozvíjet.
foto: Pixabay.com