Německý dopravce FlixBus testuje od letošního února nový projekt, který si klade za cíl snížit množství emisí oxidu uhličitého a tím přispět k boji se změnami klimatu. Střechu jednoho ze svých zelených mezinárodních autobusů tak osázel solárními panely. Energie vzniklá z obnovitelného zdroje se využívá na provoz dostupných služeb, jako jsou klimatizace, USB, elektrické zásuvky nebo Wifi připojení.
První autobus svého druhu, který pilotní projekt společnosti startuje, jezdí mezi Dortmundem a Londýnem dvakrát týdně, od dubna by se měla frekvence jízdního řádu ještě zvýšit a v létě by měly autobusy se solárními panely jezdit denně. „Baterie se solární energií dodává elektřinu do zásuvek a zařízení na palubě. Autobus, jak je u FlixBusu běžné, je vybaven USB porty a elektrickými zásuvkami, klimatizací, Wifi i palubním zábavním portálem. Díky instalaci nové technologie jsou všechna tato zařízení na palubě napájena právě solární energií,“ uvedla mluvčí FlixBusu Martina Čmielová.
Díky jinému klasickému autobusu, který trasu Dortmund – Londýn kopíruje, se dá snadno vyhodnotit efektivita projektu i výsledky. V současnosti společnost mluví asi o sedmiprocentní úspoře nafty, během zkušebního období se potvrdila úspora průměrně 1,7 litrů nafty na 100 kilometrů. To dohromady činí okolo 10 ušetřených litrů nafty denně a v létě se pochopitelně počítá s ještě větším úspěchem.
Solární panely instalované na střeše FlixBusu jsou velmi lehké a tenké, s minimálním odporem vzduchu. Regulátor nabíjení umístěný na palubě FlixBusu řídí na základě výroby energie ze střešních solárních panelů činnost funkce alternátoru autobusu. Za normálních okolností je baterie autobusu dobíjena právě alternátorem, ten ale při zvýšené spotřebě elektrické energie více zatěžuje motor. To má za následek zvýšenou spotřebu paliva. S využitím nové technologie je baterie dobíjená přímo sluneční energií a částečně tak přebírá funkci alternátoru. Tím se docílí nižší spotřeby paliva.
Za účelem snížení emisí z dopravy navázal německý FlixBus spolupráci v Nizozemí i ve Velké Británii. Flexibilní solární panely britské společnosti TRAILAR, která se zabývá právě inovativními výzkumy v oblasti dopadu vozidel na životní prostředí, se dosud používaly pro nákladní vozidla a doručovací služby. Zelený FlixBus je první mezinárodní dálkový autobus, který se touto technologií může pyšnit. Do projektu se zapojila i nizozemská regionální společnost Kupers Touringscars, která dálkové autobusy provozuje. Všichni tři aktéři tohoto nového projektu budou společně pokračovat v pravidelném vyhodnocování výsledků a vyhledávat další faktory, které úsporu nafty ovlivňují. To může být jak vhodně zvolená trasa, tak třeba roční období.
Společnost FlixBus byla založena v Mnichově v roce 2013. Od té doby vybudovala největší síť dálkových autobusů v Evropě a na své palubě svezla již 100 milionů zákazníků. Jejich autobusy s typickou zelenou barvou v současnosti spojují přes 2500 cílů ve 30 zemích světa a denně přibývají další.
Autor: Tereza Stará
Zdroj: flixbus.cz