Muž, který když zplodil syna, tak zásadně po dvou, když natočil film, tak alespoň na Oscara. Vivat Forman…!
Miloš Forman, nejznámější český a světově uznávaný režisér a scénárista, se narodil v roce 1932 v Čáslavi do rodiny učitele Rudolfa Formana a Anny Formanové. Jeho pravým otcem ale byl známý architekt židovského původu Otto Kohn, o jehož existenci se Forman dozvěděl až po válce. Oba jeho rodiče byli během války zatčeni Gestapem, otec spolupracoval s československým odbojem a matka podala pouhé falešné udání ve spojitosti s protinacistickými letáky. Ani jeden z nich válku nepřežil. Během války studoval internátní škole v Poděbradech, kde byl jeho spolužákem např. Václav Havel nebo bratři Mašínové. Již během studia scenáristiky na pražské FAMU se stal pomocným režisérem a asistentem Alfréda Radoka. Se svým přítelem a kameramanem Miroslavem Ondříčkem vytvořil autorský tandem a natočili spolu řadu úspěšných filmů. Za normalizace odešel do USA, aby pokračoval ve filmové tvorbě. Jeho první manželkou byla herečka Jana Brejchová, druhou herečka Věra Křesadlová, se kterou měl dva syny, dvojčata Petra a Matěje. S třetí manželkou Martinou Formanovou měl taktéž dvojčata, Andyho a Jima. Ačkoli žil až do své smrti ve Spojených státech, do Česka se stále vracel.
„Člověk musí snít výš, než na co má.“
Za svou filmovou kariéru získal řadu ocenění, mj. dvě ceny Oscar za nejlepší režii za filmy Přelet nad kukaččím hnízdem a Amadeus, tři Zlaté globy a cenu Český lev za dlouholetý přínos české kinematografii.
Mezi jeho nejznámější filmy patří Lásky jedné plavovlásky, Dobře placená procházka, Hoří, má panenko, Valmont, Vlasy nebo Muž na měsíci. Těmi nejdůležitějšími jsou ale filmy Přelet nad kukaččím hnízdem a Amadeus.
Vivat Amadeus!
Film Amadeus, osmi Oscary oceněné drama, zachycuje hudebního génia Wolfganga Amadea Mozarta očima jeho věčného rivala Antonia Salieriho. Amadeus se filmoval v socialistickém Československu a Miloš Forman se tak mohl vrátit po téměř desetiletém exilu domů. Natáčení probíhalo pod dohledem Státní bezpečnosti a komunistických pohlavárů, kteří za to Američanům inkasovali valuty. Forman později řekl: „To byl jediný důvod, proč ten film povolili natáčet v Praze.“
Ve Filmu o filmu Amadeus dokonce popisuje, jak během natáčení ve Stavovském divadle začali hrát Americkou státní hymnu, kdy se postavilo 600 komparzistů a sedět jich zůstalo 30. Tak se poznali příslušníci Statní bezpečnosti. Film se natáčel např. v Barrandovských studiích, v prostorách Arcibiskupského paláce na Hradčanském náměstí a jeho okolí, v knihovně Strahovského kláštera a ve Stavovském divadle, kde měla v roce 1787 (v tehdejším Nosticově divadle) premiéru Mozartova opera Don Giovanni.
„V životě jsem vždycky dělal všechno pro to, abych vyhrál. Vůle k vítězství patří k mým základním hnacím silám. A protože se na vítězství vždycky dost namakám, hned druhá věc, která mi prolítne hlavou, je tato: Tak jsem vyhrál, fajn, ale tím celá sláva skončila. A příště to bude ještě těžší.“
Autor: Štěpánka Kotrbová