Nová pravidla, nové tváře. Co přinese sezóna 2025 Formule 1?

Velký kolotoč Formule 1 se poprvé roztočí 16. března ve slunečné Austrálii. Po dlouhé zimní pauze se miliony fanoušků těší na novou sezónu, která přinese nejen mladou krev na startovní rošt, ale i další menší změny pravidel. Můžete se připravit například na zákaz nadávek ve vysílačkách nebo úpravy předpisů při sestavování startovního roštu. Jaké další novinky ovlivní boje o titul a kdo z nováčků může překvapit?

Mezinárodní automobilová federace (FIA) na začátku únoru přišla s pár malými změnami pravidel či omezeními, které budou muset týmy a jezdci v nadcházející sezóně dodržovat. S jistotou můžeme říci, že především jedno nové pravidlo se nesetkalo s vřelým přijetím. Toto pravidlo se ale nelíbí ani řadě fanoušků. Vždyť emoce jsou právě to, co dělá sport sportem. Pokud se ale podíváme na ostatní změny, ty přinesly vyplnění mezer v pravidlech, se kterými jsme se setkali v předešlých sezónách. Nová pravidla se ale také například postarala o to, aby jezdci a jejich zdraví bylo zajištěno opět o něco lépe.

„Tady se sprostě mluvit nebude!“ 

Momentálně nejvíce probíranou změnou je zákaz nadávek. Pochopitelně nadávky nebyly nikdy povoleny na veřejných akcích nebo rozhovorech. FIA ale rozhodla, že jezdci nebudou moct projevit emoce už ani za volantem. Během živého vysílání nám Formule 1 poskytuje záznamy komunikace mezi jezdcem a týmem na boxové uličce pomocí vysílaček, které mají jezdci ve svém monopostu. Přenosu to přidává na dramatičnosti a atraktivitě, ale pouze v případě, že je reakce jezdce autentická. S tímto novým zákazem hrozí vytracení této přirozenosti a případná minimalizace komunikování jezdce s týmem.

Na piloty v případě porušení pravidel může čekat hned několik trestů. Může to být peněžitý trest, který začíná na částce 250 tisíc korun (10 tisíc eur), ale při opětovném porušení může dosahovat až částky 998 tisíc korun (40 tisíc eur) a pilot zároveň obdrží zákaz činnosti na jeden měsíc. Tyto tresty se násobí koeficientem 4, tudíž při opětovném porušení mohou pokuty vyšplhat až na částku 3 miliony korun. FIA může zároveň podle vážnosti prohřešku udělovat trestné body.

Váha monopostů a jezdců

Ačkoli se největší změny chystají až na rok 2026 (například konec DRS nebo hybridní pohonné jednotky), i letos dojde k několika úpravám. Jednou z nich je navýšení minimální hmotnosti monopostu z 798kg na 800 kg. Ačkoli se mohou dva kilogramy zdát jako zanedbatelná změna, v prostředí Formule 1 rozhoduje každý gram. V posledních letech dochází ke zvyšování hmotnosti, které souvisí s většími pohonnými jednotkami, bateriemi, ale také například s narůstajícím počtem prvků bezpečnosti, jako je svatozář (halo). Důvod letošního zvýšení hmotnosti však nebyl monopost jako takový, ale byla stanovena minimální hmotnost jezdce na 82 kg. Dříve byla minimální hmotnost 80kg, proto se váhový limit zvýšil právě o dva kilogramy. Váhový limit je nastavený z důvodu, že vyšší a silnější jezdci měli značnou váhovou nevýhodu oproti těm menším a lehčím. Pokud závodník tohoto limitu nedosahuje, tým musí do monopostu přidat závaží.

Konec extra bodu za nejrychlejší kolo

Od sezóny 2025 už jezdci nezískají extra bod za nejrychlejší kolo závodu jako tomu bylo doposud. Toto pravidlo mělo přinést větší dramatičnost v získávání bodů do tabulky šampionátu. Výsledkem ale byly spíše taktiky a dohody mezi sesterskými týmy než napínavé souboje lídrů žebříčku. Klíčovým momentem, který k rozhodnutí vedl, byla Velká cena Singapuru 2024, kdy Daniel Ricciardo na poslední chvíli přezul a zajel nejrychlejší kolo, i přesto že neměl šanci skončit v bodované desítce a extra bod si tak nemohl připsat.

Povinný chladicí systém

Na základě extrémních podmínek při Velké ceně Kataru 2023 se rozhodla FIA zavést povinný chladicí systém pro jezdce. Pokud teploty přesáhnou 30,5 °C, budou týmy muset použít speciální vesty s chladicí kapalinou a budou moct otevřít otvory na přední části vozu pro lepší cirkulaci vzduchu. Kvůli montáži tohoto systému se povinná minimální hmotnost monopostů zvýší o 5 kg.

Kvalifikace a sestavení startovního roštu

FIA také reaguje na loňské problémy s kvalifikací, například v Brazílii, kde nebylo možné odjet kvalifikační jízdy. Od sezóny 2025 se v takových případech určí startovní rošt na základě bodového zisku v průběhu sezóny, nikoliv pouze rozhodnutím komisařů. Další změna se týká času pro definitivní sestavení roštu, nově se uzavře hodinu před startem (dříve to bylo 2 hodiny). Pokud bude nějaký vůz stažen 75 minut před startem, jeho pozice bude uvolněna a ostatní vozy se posunou dopředu.

Nové tváře na startovním roštu

Vedle zkušených jezdců, jako je Lewis Hamilton, který přestoupil do Ferrari, se letos objeví řada mladých talentů. Mezi největší překvapení patří Andrea Kimi Antonelli, který ve svých 18 letech debutuje rovnou v barvách Mercedesu. V minulosti mladí piloti obvykle začínali v sesterských týmech, ale Antonelli přeskočil tuto fázi rovnou do elitního týmu.

Další staronovým jezdcem je Liam Lawson, který v roce 2024 zaskakoval za Daniela Ricciarda v týmu Visa Cash App RB. Letos se nečekaně posunul do hlavního týmu Red Bull Racing, což u mnohých fanoušků vyvolalo otazníky, zda zvládne tlak v týmu s tak tvrdou konkurencí jako je Max Verstappen.

Do sezóny 2025 nastupuje i Oliver Bearman, který v roce 2024 bodoval jako náhradní jezdec za Carlose Sainze. Dalšími mladými tvářemi jsou Gabriel Bortoleto (Kick Sauber), Isack Hadjar (Racing Bulls) a Jack Doohan (Alpine), kteří bezpochyby sníží průměrný věk jezdců na startovním roštu. Snad ale nebudou snižovat i kvalitu roštu a naopak přinesou novou energii.

Jistě se tedy máme na co těšit. Lewis v červeném bojující o osmý titul mistra světa. Max nejspíš bude bojovat především s novým zákazem mluvit sprostě za volantem. Nebo také Jack Doohan se bude snažit dostát svého jména, s čím přichází velký tlak. S jistotou ale můžeme říct, že i ostatní nováčci a starší ostřílení jezdci budou chtít ukázat, že tato sezóna je jejich. Pojďme se tedy všichni společně usadit a vychutnat si novou sezónu, která jistě přinese nejeden zvrat. Kdo ví, zda bude letošní sezóna dominancí jednoho týmu, nebo uvidíme boj do posledního závodu jako v předešlé sezóně? Jisté však je, že Formule 1 nenechá fanoušky v klidu ani letos!

Autor: Kateřina Halenková


Fanoušky motosportu určitě zaujme i seriál o legendě Ayrtonu Sennovi, pokud jste ho ještě neviděli, zvažte to u naší recenze.


Máte rádi naše dobrý zprávy a chtěli byste nás nějak podpořit? Prostřednictvím drobného příspěvku na náš transparentní účet můžete jednorázově či pravidelně pomoci Dobrým Zprávám se i nadále rozvíjet.


Zdroj: formule1.com, the-race.com

Foto: x.com/@Max33Verstappen, instagram.com/@lewishamilton, x.com/@AndreaKimiTR, x.com/@F1

Příspěvek vytvořen 3

Související Příspěvky

Začněte psát hledaný výraz výše a stisknutím klávesy Enter vyhledejte. Stisknutím klávesy ESC zrušíte.

Zpět na začátek
Dobrý Zprávy