Dramatickému průběhu sezóny Formule 1 dominoval Verstappen

Další velkolepá sezóna světového šampionátu Formule 1 je za námi. Kromě zajímavých soubojů ve středu pole nabídla i zajímavý souboj o titul, a to hlavně v úvodu sezóny. Celkové vítězství pak získal Max Verstappen se svým týmem Red Bull. Tato rakouská stáj tak ukázala, že nakonec dokázala z velké změny pravidel vytěžit nejvíce.

Zlepšení atraktivity celého sportu

Úpravy v pravidlech, které nabyly na platnosti před začátkem ročníku, nebyly jen tak ledajaké. Jednalo se totiž o jednu z největších uprav regulí v historii sportu, které jako vůbec první měly za cíl, aby se monoposty mohly navzájem snadněji předjíždět. Důsledkem mělo být i to, že bude celé pole vyrovnanější, čemuž mělo pomoct i snížení rozpočtového stropu.

Slibný start pro Ferrari

Veškerých těchto změn dokázalo ze začátku sezóny nejlépe využít Ferrari, které bylo ze začátku naprosto dominantní. Jediný, kdo se této stáji zvládal rychlostně alespoň relativně vyrovnat, byl právě rakouský tým Red Bull, jenž měl ale poměrně velké problémy se spolehlivostí. To dokazuje i fakt, že v prvním závodě v Bahrajnu nedojel ani jeden z jejich vozů do cíle, a to právě kvůli technickým závadám. Nová pravidla příliš nevoněla ani německému Mercedesu, který byl až do minulého ročníku zvyklý na téměř úplnou dominanci. Nyní se ale potýkal s podstatným výkonnostním propadem.

Ve čtvrtém kole ale přišel velký zvrat. Velkou cenu na italské Imole nedojela týmová dvojka Ferrari – Španěl Carlos Sainz, jeho týmový kolega, Monačan Charles Leclerc, který tou dobou po dvou vítězstvích vedl šampionát, dojel „až“ šestý. Naopak hlavní rivalové ze stáje červených býků dojeli na prvním, respektive druhém místě. Právě od tohoto závodu se karty otočily a téměř všechna první místa rázem připadaly hlavní hvězdě Red Bullu, Maxu Verstappenovi. Tento nizozemský jezdec vyhrál titul již minulou sezónu, tehdy ale bojoval s Lewisem Hamiltonem z Mercedesu. Nyní tak měl velkou šanci toto prestižní umístění obhájit.

Red Bull nejlepším z nejlepších

Cesta za titulem pro tohoto zkušeného mladíka byla ještě opravdu hodně dlouhá. Ne jednou přišlo nějaké to zaváhání, podstatně více jich ale bylo na straně úhlavního soupeře. Stáji z italského Maranella se od zmíněného závodu v Itálii nedařilo téměř nic, navíc se jí pak lepila smůla na paty až téměř do posledního závodu. Za zmínku stojí například nehoda Monačana při Velké ceně Španělska, fanoušci Ferrari pak neradi vzpomínají i na nespočet strategických blamáží, a to hlavně například ze závodů v Monaku a Belgii.

Prostřední část sezóny patřila jednoznačně Red Bullu, zejména pak Verstappenovi. Ten si podmanil téměř všechny závody, což dokazuje jednoznačně i počet vítězství. Těch od začátku června do konce října posbíral rovnou 10 ze 13 možných. Jedním z těchto vítězství bylo i to na japonské Suzuce. Po tomto závodě totiž bylo jasné, že Nizozemce již bodově nemůže nikdo dohnat. To tak znamenalo obhajobu titulu, a to celých pět kol před koncem sezóny. O závod později navíc pak jeho stáj Red Bull vyhrála pohár konstruktérů, který získala naposledy v roce 2013.

Rekordman Verstappen

Nyní již dvojnásobný šampion v průběhu tohoto ročníku překonal nespočet rekordů, z čehož se u některých zdálo, že ani nikdy být překonány nemohou. Za zmínku stojí zejména nejvyšší počet vítězství během jedné sezóny, kterých získal rovnou 15 z 22 možných, čímž překonal rekord slavného Sebastiana Vettela a ještě známějšího Michaela Schumacher, kteří měli shodných třináct. Takový – až nepřekonatelný – rekord nebyl jeho prvním. Například byl v historii vůbec nejmladším účastníkem závodu, a to ve věku 17 let a 166 dnů. Byl pak také nejmladším jezdcem stanoucím na pódiu, a to rovnou na stupínku nejvyšším. Tento rekord překonal, když mu bylo 18 let a 228 dní.

Návrat Mercedesu mezi elitu

I přesto, že měla rakouská stáj již oba tituly jisté, neměla závěr sezóny vůbec jednoduchý. O slovo se totiž před samotným koncem ročníku přihlásil i Mercedes, a to právě na úkor Ferrari, kterému ještě v závěru ročníku německý tým šlapal na paty. Díky tomu dokázaly stříbrné šípy získat alespoň jedno vítězství, a to při předposlední Velké ceně Brazílie, kdy vyhrál Brit George Russell. Stáji se tak podařilo odvrátit katastrofu v podobě sezóny bez jediného triumfu, která by po letech téměř naprosté dominance byla opravdovým překvapením.

Ročník plný změn i návrat starých známých

V průběhu sezóny se na startovním roštu vystřídalo rovnou 22 jezdců, z čehož pouze 15 nezměnilo v průběhu zimní přestávky svou stáj. Mezi zbylými sedmi se nachází i dva navrátilci. Jsou jimi Thajec Alexander Albon a Dán Kevin Magnussen. U druhého jmenovaného se navíc jednalo o veliké překvapení, a to dokonce i pro něj samotného. Těsně před začátkem sezóny totiž nahradil Rusa Nikitu Mazepina, s nímž tým rozvázal smlouvu krátce po vypuknutí války na Ukrajině. Svou premiérovou sezónu si pak odbyl jediný nováček, Číňan Čou Kuan-jü. Vůbec poprvé se světový šampionát podíval i do ulic Miami, po dvou letech se navíc do kalendáře vrátily i tratě jako australské Melbourne, Singapur nebo Japonsko, které chyběly kvůli pandemii covidu.

Napínavé souboje i mezi ostatními

Mnoho bitev probíhalo i ve středu startovního pole, a to nejen na trati. Za zmínku stojí například souboj mezi francouzským týmem Alpine a britskou stájí McLaren. Jednoznačně nejvýznamnější souboj byl ten o čtvrté místo v pořadí poháru konstruktérů, který nakonec dopadl těsně lépe pro Francouze. O pořádné vzrušení mimo trať se ale postarali Britové. Ti po neoslnivých výkonech Australana Daniela Ricciarda vypověděli s tímto jezdcem smlouvu a pro sezónu v roce 2023 si zajistili rovněž Australana Oscara Piastriho. Háček byl ale v tom, že tento jezdec byl do té doby právně zavázán stáji Alpine, ta s ním také počítala do další sezóny, a to hlavně po šokujícím odchodu španělského jezdce Fernanda Alonsa z Alpinu do britského Aston Martinu. Následná tahanice skončila navíc i před soudem, který rozhodl, že na mladého Piastriho má nárok právě McLaren.

A co další? Souboj o 6. místo mezi švýcarskou Alfou Romeo a Aston Martinem dopadl lépe pro první jmenované, a to i přesto, že oba týmy měly shodný počet bodů. V takovém případě totiž rozhoduje vyšší nejlepší výsledek každého z týmu. O 8. místo si to pak mezi sebou rozdali americký Haas a italská AlphaTauri. Po až mizerných výsledcích z roku 2021 bylo umístění na 8. místě pro americkou stáj příjemnou vzpruhou. Nutno ale uznat, že tomuto výsledku významně pomohla i změna v jezdeckém složení, která přinesla i poměrně významnou třešničku na dortu v podobě výhry kvalifikace v předposledním kole šampionátu. Takový úspěch zaznamenala americká stáj vůbec poprvé ve své šestileté historii. Zoufat ale nemusí ani fanoušci týmu AlphaTauri, kterému na 8. místo chyběly pouhé dva body. Poslední pak skončil britský Williams. Pro tuto historicky druhou nejúspěšnější stáj byl ale i zisk bodů malým úspěchem vzhledem k poměrně dost malému rozpočtu.

Kolotoč přestupů se opět rozhýbal

Mnoho se toho odehrálo ale i na přestupovém trhu jezdců. Kromě zmíněných přestupů končí Nicholas Latifi z Williamsu, který si jinde angažmá nenašel. Nahradí ho americký jezdec Logan Sargeant, jenž doteď jezdil v juniorském mistrovství zvaném Formule 2. Tam skončil v celkovém pořadí čtvrtý, díky čemuž zajistil, že bude ve Formuli 1 po sedmi letech americký jezdec. Na startovním roštu neuvidíme rovněž ani Micka Schumachera, syna slavného Michaela Schumachera, jezdícího za Haas. Po dvou sezónách ho v této stáji nahradí Němec Nico Hülkenberg, který má na svém kontě 181 závodů.

Svou kariéru pak ukončil čtyřnásobný mistr světa Sebastian Vettel po svém dvouročním angažmá v Aston Martinu. Nyní barvy tohoto týmu bude reprezentovat Fernando Alonso, jehož nahradí Francouz Pierre Gasly z AlphaTauri. Gasly, odchovanec týmu RedBull, jezdil za AlphuTauri, jakožto sesterský tým červených býků. Naděje na postup do hlavního týmu pro něj však byly v podstatě mizivé a od týmu dostal zelenou na hledání nového angažmá. Právě ve stáji AlphaTauri ho nahradí Nizozemec Nyck de Vries, bývalý rezervní jezdec Mercedesu. Ten má navíc za sebou více než 40 startů a jeden titul v šampionátu Formula E.

Autor: Patrik Hlaváč


Svět rychlých kol není naší redakci vůbec cizí. Připomeňte si například článek o nejmladším šampionovi na Mistrovství světa v rally.


Máte rádi naše dobrý zprávy a chtěli byste nás nějak podpořit? Prostřednictvím drobného příspěvku na náš transparentní účet můžete jednorázově či pravidelně pomoci Dobrým Zprávám se i nadále rozvíjet.


Zdroj: gpf1.cz, f1.com, f1sport.auto.cz, idnes.cz
Foto: f1.com

Příspěvek vytvořen 13

Související Příspěvky

Začněte psát hledaný výraz výše a stisknutím klávesy Enter vyhledejte. Stisknutím klávesy ESC zrušíte.

Zpět na začátek
Dobrý Zprávy