Na pomoc lidem v tíživé životní situaci se vydali zakladatelé studentského projektu Podpořit.cz. V České republice se ročně utratí přes 196 miliard korun za nákupy na internetu. Tento tým mladých nadšenců chtěl ukrojit alespoň malou část této sumy pro dobrou věc. Na základě své vize vytvořili doplněk do internetového prohlížeče, přes který zákazník neutratí ani korunu navíc, a přitom daruje část svých peněz lidem, kteří je opravdu potřebují.
Co předcházelo vaší myšlence založit právě tento web?
Ještě před tím, než vzniklo Podpořit, jsem podnikal s internetovými obchody. E-shopy jsem prodal před nástupem na vysokou školu a začal přemýšlet co dál. Chtěl jsem dělat něco s přesahem, co by mohlo pomáhat druhým a co by zároveň bylo propojené s tím, co už znám. Podpořit.cz to všechno skloubilo dohromady.
Stál jste u vzniku sám, nebo byl někdo jiný, kdo přišel s prvotní myšlenkou?
Prvotní myšlenka vznikla u mě. Měl jsem touhu budovat něco vlastního, co bude lidem pomáhat, i kdyby mě to nemělo živit. Dalo by se říct, že jsme usnadnili konání dobrých skutků. S tvorbou projektu mi hodně pomohl Libor Hořejší, který už má za sebou skvělé projekty (například DobroKávu). Řekl mi ať zkusím vytvořit jednoduchou beta verzi, na které si ověřím, zda bude fungovat a lidé ji budou využívat. Beta verze se po čase přetvořila až do dnešní podoby.
Nyní za sebou máte již početný tým, který s vámi sdílí myšlenku konat dobro. Kde jste hledal své nynější kolegy a jsou pouze z řad studentů?
Když Podpořit spatřilo světlo světa, ozval se mi můj spolužák a dnešní kolega Ondra Machač, kterého projekt zaujal a chtěl se na něm podílet. Musím uznat, že jsem byl k týmové práci docela skeptický. Do té doby jsem byl rád, když jsem si vše mohl dělat po svém. Nakonec jsem ale vytvořili skvělý tým. Po Ondrovi se k nám přidala ještě Kristy Můčková a Dan Šikling. Takto jsme fungovali pár měsíců, než jsme projekt představili naší škole. Studentům se projekt natolik líbil, že se k nám dalších sedm přidalo. Současně tedy na projektu pracuje jedenáct lidí a z nich deset studentů.
Dokázali jste vykomunikovat přes tisíc spoluprací s různými e-shopy, které věnují až 25 % z nákupu právě vaší nadaci. Důvěřovali vám v této myšlence?
Nejhorší byly začátky. E-shopy v nás neměly moc velkou důvěru, ale jak se číslo spoluprací zvyšovalo, šlo to čím dál jednodušeji. Dnes už se na nás samotné e-shopy obracejí a chtějí spolupracovat.
Podporu vašemu projektu sdílí například Flabgee (Eva Šedivá), známá youtuberka, nebo také Tomáš Ostrý, ředitel občanského sdružení LOGO. Mimo to vystupujete také na různých sociálních sítích. Berete to jako součást cílené propagace?
Většinu influencerů, kteří nás podporují, oslovujeme sami. Myšlenka i záměry projektu se jim ve většině případů moc líbí a rádi je sdílí mezi své fanoušky. To je případ právě Flabgee, která nám tímto moc pomohla, a to i přes to, že nechtěla nic na oplátku. Občas se ale najdou i takoví influenceři, kterým se projekt nepozdává a naúčtují nám běžnou částku za propagaci, na což bohužel v dobročinném projektu nezbývají finance. Lidé jako Tomáš Ostrý, Libor Hoření a další jsou pro nás něco jako mentoři. Bez nich by se nám v projektu zdaleka tak nedařilo. Kromě sociálních sítí se věnujeme i dalším způsobům propagace, mezi které patřily i offline akce, jež nám paradoxně fungovaly nejlépe.
Kde hledáte příběhy a co hraje hlavní roli při výběru osob, kterým se rozhodnete podat záchrannou ruku?
Do dnešního dne jsme pomohli celkem patnácti příběhům. Vždy se snažíme, abychom pomohli tam, kde malá částka hraje velkou roli, jako je třeba příběh Terezky Knappové.
Terezka trpí mozkovou obrnou, a aby mohla lépe komunikovat a reagovat na své okolí, bylo nutné jí pořídit speciální sluchátka. Rodina však neměla peníze navíc a pojišťovna toto vybavení neproplácí. S Podpořit jsme dokázali sluchátka Terezce zajistit, a tak dnes může mnohem snáz komunikovat s rodiči i jejím okolím.
Na začátku jsme příběhy, kterým pomáháme, oslovovali sami. Dnes už naopak příběhy oslovují nás. Rádi bychom pomohli všem, kteří nás o pomoc osloví, bohužel to ale nikdy nebude v našich silách, a proto musíme alespoň částečně příběhy selektovat. Roli hraje například cílová částka, ale i to, jak moc sbírka v danou chvíli pomůže. Abych to lépe vysvětlil, tak to uvedu na příkladu. Je rozdíl uspořádat sbírku pro tornádem postiženou Moravu, kde je nutná okamžitá pomoc, a sbírku pro domov seniorů na nový dataprojektor.
Je pro vás osobně některý příběh vyčnívající nade všechny? Některý, který se vám vryl opravdu hluboko pod kůži?
Kdybych měl zmínit jeden jediný příběh, tak by to byl příběh Aničky Šmídové, která již od narození bojuje s dětskou mozkovou obrnou ve formě spastické triparézy. Ačkoliv je upoutaná na invalidní vozík, je to velmi aktivní slečna. Její příběh je pro mě velkou motivací. Rozhodla se, že jí onemocnění nebude v životě překážkou, a žije naplno. Zároveň je pro mě její příběh důležitý i proto, že byla vůbec prvním člověkem, kterému jsme se snažili s Podpořit pomoct. Podařilo se nám pro ni vybrat částku 17 tisíc korun, což ale nestačilo na pořízení speciálních ortéz. Asi po roce jsme se však k jejímu příběhu vrátili a vybrali nádhernou částku převyšující 80 tisíc korun. To pro nás byl velký úspěch. Anička byla moc ráda a chtěla nám všechno nějakým způsobem oplatit, a tak se stala součástí týmu a pomáhá s námi.
Navštěvujete zmíněné i osobně? A máte nějakou pěknou vzpomínku s osobami, kterým jste pomohli?
Popravdě je osobní setkání jedna z věcí, na kterých si zakládáme. Nejen pro nás, ale hlavně pro dárce je to jakási forma odměny. Tito lidé jsou za pomoc vždy velmi vděční, a to nám dává motivaci pomáhat dál. Jak říkám, vzpomínek vzniká opravdu spousta. Většinou jezdíme na tato setkání s tím, že se chceme pobavit o příběhu daných lidí, o tom, jak jim dar pomůže a podobně. Často to ale přeroste v mnohem víc. Třeba v plzeňské Domovince nám dovolili postarat se o seniory, kteří tam žijí. Ve Fulneku jsme děti z dětského domova mohli vzít na procházku a v brněnské diakonii jsme pomáhali klientům Chráněného bydlení Ovečka na zahrádce. Z těchto setkání se pak snažíme předat co nejvíce emocí našim dárcům, aby viděli, jak skutečně dar pomohl, což je pro ně mnohem více osobní.
Co byste rád vypíchl jako další přednost, díky které by lidé měli nakoupit přes vaši platformu?
Rád bych vypíchnul jednoduchost. Neznám jednodušší způsob, jak přispět na dobrou věc než přes naši platformu. Jednoduše se před nákupem v e-shopu prokliknout přes náš web je úplná drobnost, která ve výsledku velmi pomůže, a přitom zákazník nezaplatí ani o korunu navíc, než kdyby Podpořit nevyužil. Další přednost je transparentnost. Dárce, který daruje přes naši platformu, vždy přesně ví, na co se daná částka využije, což navíc podložíme fotografiemi z osobního předání.
Jaké plány máte do budoucna, inovace webu nebo nové vylepšení dárcovství?
Stále nám na webu schází některé funkce, které bychom uživatelům rádi nabídli, jako uživatelské účty s historií podpořených příběhů a provedených nákupů, automatické zobrazení slevových kuponů a další. Na všech těchto funkcích už několik měsíců pracujeme a v dohledné době je budeme testovat. Kromě toho bychom rádi v budoucnu expandovali do dalších zemí. Naše ambice však sahají poměrně daleko, až k vlastní platební kartě. Rádi bychom během následujících několika let vytvořili technologii, se kterou by mohli uživatelé přispívat i nákupem v kamenných obchodech, a to právě díky platební kartě, tzn. rozšířit působení z online oblasti i do offline prostředí.
Autor: Veronika Turková
Na podobném principu funguje také pomocník Givt. O něm si můžete také přečíst v našem článku. Není totiž důležité, jak budete pomáhat, ale že vůbec chcete pomáhat!
Máte rádi naše dobrý zprávy a chtěli byste nás podpořit? Zavítejte na náš Patreon! Prostřednictvím drobné částky nás můžete měsíčně i jednorázově podpořit a pomoci nám dále se rozvíjet.
Foto: Podpořit.cz